Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Järnvägsspår

360⁰-fotografering av järnvägens anläggning, på samma sätt som Googles Street-View, här kallad Rail-View. Resultatet ger en GPS-positionerad, kontinuerlig, 360-graders fotografering inklusive laserpunktmoln för 3D-modellering och inmätning.

Så kan digitaliseringen effektivisera underhållet inom järnvägen

Verklighetslabb Digital Järnväg (VDJ) har studerat hur olika typer av sensorer, datainsamlings- och databearbetningsutrustning kan tillämpas för att automatisera och effektivisera Trafikverkets beslutsprocesser.

De senaste åren har det skett en explosion av olika tekniker som kan tillämpas för att skapa beslutsstöd för en effektiv förvaltning av våra tillgångar. Redan idag kan vissa fältbesök göras från skrivbordet och i framtiden kommer även samråd, besiktningar, utredningar, projekteringar med mera att kunna genomföras på distans. 

Rikard Granström.
Rikard Granström.  

Som ett resultat av studierna har Trafikverket tagit fram en rapport som ger en beskrivning av direkta tillämpningar för hur data kan användas för att ge intressenter som Trafikverket, entreprenörer och konsulter, en direkt åtkomst till en digital representation av den fysiska anläggningen.

Rapporten utgör också en framtidsexposé av hur integrationer mot andra datakällor, Artificiell Intelligens (AI) och Augmented Reality (AR) kan bidra till ytterligare effektivisering. 

– Tillämpningar av AI och dataintegrationer från anläggningsregister och underhållssystem kommer på sikt att automatisera våra beslutsprocesser liksom våra processer för att samordna underhåll, reinvesteringar och modifieringar av anläggningen. Det är en verklig game changer för modern tillgångsförvaltning, menar Rikard Granström, projektmedlem, VDJ i Trafikverket.

Fotografering från helikopter, arbetsnamn Sky-View. Resultatet ger GPS-positionerade bilder från ett fågelperspektiv inklusive laserpunktmoln för 3D-modellering och inmätning.  

Helikopterperspektiv och 360⁰-foto

– Vi har studerat två metoder för avbildning av anläggningen, vi kallar dem Rail-View (se toppbild) och Sky View (bild till höger). Båda metoderna har ett övergripande, in-zoomningsbart geografiskt interface så att användare lätt kan orientera sig i terrängen, växla från övergripande geografisk nivå till detaljerad bildinformation på specifik plats, berättar Rikard.