Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tågmöte vid plankorsning, foto: Göran Fält

Två tåg möts vid plankorsning.

Det här är signalfel

Många som åkt tåg har troligen upplevt ett signalfel, eller stopp i signal som det mer korrekt kallas. Det är en vanlig orsak till stopp i tågtrafiken men kan ha en rad olika orsaker.

Längs med järnvägen står signalstolpar placerade. Det är signalstolparna som lyser rött när ett signalfel inträffar vilket betyder att järnvägens säkerhetssystem av någon anledning säger stopp. När ett tåg stannar på grund av signalfel har någonting hänt framför tåget eller i området bakom signalstolpen. Det kan till exempel bero på en trasig växel, en vägbom som inte fungerar, kortslutning i elektrisk utrustning, ett blixtnedslag eller ett fel i det system som håller reda på var tåget befinner sig.

Varför blir det fel?

Som med all teknisk utrustning kan det uppstå problem. Det kan bero på slitage eller så kan det bli kortslutning i den elektriska utrustningen. Signalfelet kan till och med bero på att glödlampan i signalstolpen är trasig och måste bytas ut. I samtliga fall måste tåget stanna så länge trafikledningen inte bedömer det säkert att passera. I så fall är det möjligt att leda förbi tåget i en låg hastighet.

På grund av den ökande tågtrafiken tar samtidigt järnvägen allt mer stryk. I dagsläget är den helt enkelt överutnyttjad på flera sträckor och det är svårt att avsätta tid och möjligheter för renovering och ombyggnationer. Tågtrafiken behöver ju alltid vara igång.

Bättre lösningar på gång

Vi jobbar ständigt för att minska antalet signalfel. Till exempel pågår tester där LED-lampor ska ersätta signalstolparnas glödlampor eftersom LED-lampor har längre livslängd. De senaste åren har vi också fört diskussioner om att börja positionera tågen med hjälp av gps. Den tekniken är dessvärre inte tillräckligt säker ännu. Säkerheten är alltid prioriterad i vårt arbete. I valet mellan punktlighet och säkerhet väljer vi alltid säkerheten först.

Var är tåget?
Det kanske låter som en enkel uppgift att hålla reda på var ett specifikt tåg befinner sig. Men riktigt så enkelt är det inte. För att ta reda på vilken sträcka, så kallad spårledningssträcka, ett tåg befinner sig på behöver man skilja de olika sträckorna åt. Järnvägsrälsen som tågen färdas på, består av en höger och en vänster räl, där den ena är jordad med potentialen 0 volt och den andra med potentialen 5 volt. När ett tåg passerar kortsluter hjulaxeln spänningen och skillnaden i spänning försvinner mellan rälerna. Då får man ett svar på vilken sträcka tåget befinner sig.