Syfte och övergripande mål utgår från planeringsförutsättningar i Sverigeförhandlingen med utpekade stationsorter, och Trafikverkets beslut i oktober 2018 som sätter förutsättningar för den fortsatta planeringen, det så kallade positionspapperet. Förutsättningarna gäller dels stationsorter för sträckan Göteborg–Borås, dels vilka hastigheter de olika delsträckorna ska dimensioneras för, vilket innebär att Järna–Linköping och Göteborg–Borås planeras för 250 km/h och resterande delar för 320 km/h. Planeringen befinner sig i ett tidigt skede.
I juni 2020 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att redovisa uppdaterade och kompletterande uppgifter för nya stambanor inom en total kostnadsram på 205 miljarder kronor i 2017 års prisnivå. Om beslut fattas att genomföra satsningen på nya stambanor inom denna kostnadsram kan syfte och övergripande mål behöva ses över.
Regeringsuppdrag nya stambanor för höghastighetståg (regeringens webbplats)
Trafikverkets positionspapper oktober 2018 (pdf, 2.7 MB)