Logga in
Logga in

Byte av bommar, ljud- och ljussignaler vid plankorsningar

Trafikverket har cirka 6500 plankorsningar över hela landet där bilar, cyklister och gående passerar över järnvägen. 2770 av dessa har aktiva skydd med bommar och ljud- och ljussignaler.

Tekniken är gammal, och det råder brist på många komponenter. Bommarna och ljud-och ljussignalerna ska bytas ut. Det sker genom att cirka 100 plankorsningar per år får ny utrustning under 25 år. Utbytet gör järnvägen säkrare och modernare. Arbetet planeras för att minimera störningar i tågtrafiken och för de närboende. Ett utbyte tar ungefär 8 till 10 veckor och under tiden kan det vara begränsad framkomlighet vid plankorsningen.

Ökad säkerhet med modern utrustning

De nya bommarna, och ljud- och ljussignalerna kommer att bidra till att färre personer skadas eller förolyckas vid plankorsningar.  Vid gång- och cykelvägar blir ”bomkjolar” standard, och det blir lättare att sätta stängsel vid bommarna. På så sätt hindras gående och cyklister från att krypa under bommar eller smita bredvid dem.

De nya anläggningarna är även miljövänligare, eftersom de innehåller mindre miljöfarliga ämnen än tidigare anläggningar.

Genom att ersätta den gamla utrustningen med elektronik och datorer förenklas underhållet. Anläggningen kan övervakas på distans och själv larma när lampor går sönder eller bommar bryts av. Platsbesök med bil kommer inte att behövas i lika stor utsträckning.

Den nya tekniken heter Automatic Level Crossing, ALEX och hanteras i ett nationellt utbytesprogram för vägskyddsanläggningar som kallas NUVA inom Trafikverket.

Mer information om tekniken (Trafikverkets branschwebb)

Norra Sverige

Ort/bana Plats År
Boden/Stambanan genom övre Norrland

Åkerholmsvägen, Bredåkersvägen
Hedenforsvägen

2022
Vindeln/Stambanan genom övre Norrland

Tväråbäck   
Tvärålund  
Vindelns kyrka
Vindeln      
Renfors
Fridhemsvägen
Abbortjärn

2023
Skellefteå/Stambanan genom övre Norrland

Storträsk    
Grundträskvägen
Byskevägen
Laukervägen
Grästjärn
Kutaliväg
Storsund

2024

Karta norra Sverige (pdf, 1MB)

Västra Sverige

Ort/bana Plats År
Vänersborg

Nolbyn
Frändefors N

2024
Mariestad/Kinnekullebanan

Hassle         
Säby            
Hällekis Station              
Tomtehagen                    
Storgatan   
Stora Levene

2023

Säffle
Norge/Vänerbanan med Nordlänken

Brunsbol
Getebol
Hallanda
Gerdinsgatan
Kyrkogatan
Centralplan

2024
Storfors/Enskenssignaler

Sågaregatan
Kvarnvägen
Tallbacksgatan                
Kil östra

2023

Karta västra Sverige (pdf, 1,7 MB)

Östra Sverige

Ort/Bana Plats År
Linköping Kinda/Stångådalsbanan öst

Bestorp norra
Bonäsvägen
Bestorp
Karlstorpsvägen
Ydregatan
Karlsberg

2024

Karlskoga/Enskenssignaler

Selma Lagerlöfs väg

2023

Karta östra Sverige (pdf, 1,4 MB)

Mellersta Sverige

Ort/Bana Plats   År

Östersund/Mittbanan

Källsprångsvägen           
Tjalmargatan                  
Postgränd  
Samuel Permansgatan      

 

2022

Borlänge/Dalabanan

Gimma
Gimmen
Hedlingsvägen

 

2024

Falun/Bergslagsbanan

Hälsinggårdsvägen
Vallavägen
Sturegatan
Timmervägen
Tiskbergsvägen

 

2023

Avesta/
Godsstråket genom Bergslagen

Dickavägen
Bruksvägen
Allévägen
Grönsinkavägen
Ältebovägen

 

2024

Ånge/Mittbanan

Parteboda
Ed
Byn
Viskavik
Brädgårdsvägen

 

2023

 

Karta mellersta Sverige (pdf, 1 MB)

Södra Sverige

Ort/bana Plats År

Vimmerby/Stångådalsbanan syd

Sveagatan
Södra industrigatan
Venavägen
Slätten

2023

Gislaved
Värnamo-Halmstad

Västra järnvägsgatan
Parkgatan
Skeppshult
Brogatan
Kärda

2024

Ängelholm

Rönnebodavägen
Åvarps boställe
Bonnarp
Spannarp
Starby
Heagård

2025

Karta södra Sverige (pdf, 1,3 MB)

eu-logga next generation eu

Informationen nedan visas enbart inom Trafikverkets nätverk

Innehållsansvarig
Caroline Ilya
Kommunikatör
Ulrika Ericson