Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tåg i fart.

En stark Björn-kraft för mer fordonseffekt

Varje fordonsfel kan snabbt få konsekvenser för andra tåg. Effektområdet Fordon omfattar samtliga motorvagnståg, lok och lokdragna vagnar som är tidtabellslagda för transport av resenärer eller gods i Sverige.

Sedan oktober är Björn Nilsson på SJ ny effektområdesansvarig för område Fordon. Vi  hälsar gärna välkommen, även om Björn långt ifrån är en gröngöling i TTT-sammanhang. På sitt bord har han sedan tidigare ett av de utpekade stråken inom TTT – nämligen södra stambanan, och det är ett uppdrag som Björn också behåller.

Hur kommer branschen märka att du nu tar klivet från stråk till fordon?
– Att vi i effektområdet kommer fokusera mycket mer på samspelet mellan fordon och bana, och inte så mycket leta enskilda fel hos operatörer eller tillverkare. Det är ett arbetssätt som jag är övertygad om kommer bidra till att vi får lättare att få deltagare att stanna kvar i effektområdet. Eftersom jag också tar med mig mitt nätverk och erfarenheter från tidigare uppdrag hoppas jag på bra genomslag!

Vad är det viktigaste att ta tag i?
– Just nu, eftersom jag precis börjat, är det viktigaste att få samla gruppen och snabbt komma upp med aktiviteter för 2019. Från min horisont är det oerhört viktigt att vi kan bemanna området med människor som både har rätt kompetens och rätt förankring i sina respektive organisationer. En förutsättning för att vi ska lyckas är att det vi i effektområdet kommer fram till också bärs in i våra respektive linjeorganisationer där till syvende och sist oftast besluten tas.

Vilka vill du involvera i arbetet?
– Som jag ser det nu så är det främst operatörer och Trafikverket. Jag är som sagt mer intresserad av samspelet mellan fordon och bana, mindre av feltyper på enskilda fordonstyper.

Vad vill du skicka med till de som är nyfikna på fordonsdelen inom TTT?
–Det handlar inte om en omstart av arbetet, mer en nystart där vi bland annat behöver titta på vilken nytta vi kan dra av pågående digitaliseringsprojekt. Jag vill snabbt komma upp på banan så vi både känner och kan kommunicera framdrift! Vi har resa att göra, och kan inte vänta på att någon annan ska sätta sig i förarsätet. Så nu kör vi!