Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

järnvägsstation

Om konsten att få obehöriga på behörigt avstånd

Obehöriga i spårområdet gör att trafik av säkerhetsskäl stoppas eller får passera i mycket låg hastighet. Effektområdet omfattar bland annat förseningar på grund av sabotage, personpåkörningar och förseningar orsakade av så kallat spårspring.

Britt-Marie Olsson, vad har ni på gång inom effektområde Obehöriga i spår?

– Vi har ett arbete igång rörande analyser kring hur vi kan åtgärda belastade platser. Tillsammans med Driftforum Öst har vi i effektområdet tagit oss an Linköping/Norrköping. Analysen och åtgärdsförslagen finns nu sammanställda i en rapport som överlämnats till aktörerna i Driftforumet.

Rapport Obehöriga i spår Norrköping–Linköping (pdf, 3,7 MB, öppnas i nytt fönster)

– Målet är att vi ska kunna realisera flera av förslagen under 2019. Vi belyser bland annat vikten av att sätta upp stängsel i tätbebyggda områden och inte enbart på enstaka platser. I rapporten finns även bilder och åtgärdsförslag per plats.

Pågående arbeten

Under 2018 har ett motsvarande arbete bedrivits för drabbade platser i Stockholm. Där samarbetar effektområdet med Driftforum Stockholm och framförallt med SLL och MTR, som kör pendeltågstrafiken i Stockholm.

– Arbetet med att skapa attraktiva perrongmiljöer och skalskydd på dessa är i full gång. Vi jobbar bland annat med att få upp inrapportering av klotter och sabotage, som på vissa platser är en stor bidragande orsak till obehöriga i spåret och dels med skyltning för "hjälp-nummer" och för förbud att vistas i spår där det saknas.

– Vi fortsätter även arbetet med att identifiera och analysera fler belastade platser i Stockholmsområdet, som t ex Flemingsberg baserat på att det är mycket trafik som går där på olika tider och med många resenärer. säger Britt-Marie.

Under hösten påbörjas analys av belastade platser runt Göteborg och Malmö.

Den som har frågor om rapporten eller effektområdets arbete kan kontakta Britt-Marie Olsson, SJ, via formuläret under "Kontakta oss" ovan.