Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trafikinfotavla på Stockholms centralstation.

Foto: Kenneth Fridolin

Trafikinformationen - snabb och individuell

Människor reser mer och lever digitalt. Var och en förväntar sig snabb och individuell trafikinformation.

Information om cirka 55 000 avgångar och ankomster går ut till resenärerna varje dygn. Det är stora mängder information som ska nå rätt resenär i rätt tid. Och om trafikstörningar uppstår så blir informationsflödet och informationsbehovet snabbt ännu större. Då behöver resenärerna snabbt få rätt trafikinformation för att kunna ta beslut om sin resa. Det är en viktig fråga för Trafikverket och hela järnvägsbranschen.

Gula västarna ger information vid störningar

Vid trafikstörningar behöver vi samordna alla aktörer för att informationen ska bli så bra som möjligt. Ett exempel är konceptet Gula västar som vi har etablerat tillsammans med tågoperatörerna. Det innebär att tågpersonal tar på gula västar och går ut på plattformar och perronger för att ge resenärerna aktuell och samordnad information vid störningar.

Snabbare information till media

Vi inför successivt nya skyltar, utropssystem och informationstavlor på stationer över hela landet. Vid störningar är också media en viktig källa till information för många. Genom ett nytt arbetssätt kan vi i dag erbjuda nyhetsredaktionerna ännu snabbare information om trafikstörningar, vilket gör att korrekt information också når resenärer snabbare via medias webbaserade nyhetsplatser.

På Trafikverkets webbplats finns aktuell trafikinformation. Men vi erbjuder också kostnadsfri trafikinformationsdata till externa aktörer som vill utveckla appar eller andra lösningar för trafikinformation.