Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Så här arbetar vi mot kopparstölder

Höjda metallpriser har gjort att kopparstölderna på järnvägsanläggningen har ökat. Dessa stölder är inte bara sabotage utan livsfarligt för såväl den som stjäl som för människor i närheten. Samtidigt drabbas resenärer och köpare av transporter.

Avklippta och stulna kopparkablar orsakar stora avbrott i järnvägstrafiken med förseningar och inställda tåg som följd. Kabelstölderna medför också en stor risk för allvarliga elolyckor.

Delar av järnvägsanläggningen kan bli strömförande när kablar eller jordförbindelser klipps av. De som stjäl koppar riskerar inte bara sina egna liv utan utsätter även andra för livsfara. Det blir en farlig arbetsplats för dem som ska reparera järnvägen efter stölderna.

Drabbar människor

Kopparstölder innebär förseningar och det drabbar människor och gods. Utöver kostnaden för samhället som drabbats av tågförseningar och inställda tåg ökar de direkta kostnaderna för Trafikverket och järnvägsföretagen.

Trafikverket arbetar med åtgärder för att minska stölderna vid järnvägen. Vi ersätter koppar med andra material så långt det går och när vi bygger ny järnväg försvårar vi materialstölder. Vi sätter också in bevakning i särskilt drabbade områden.

Fel kabel kapas

De som stjäl kopparen kapar eller eldar kablar i kabelkanalerna vilket resulterar i stora långvariga störningar. I jakten på koppar händer det ibland att en annan typ av kabel utan koppar kapas, vilket också leder till störningar.

Ett antal av våra åtgärder:

  • Samarbete med järnvägsföretag och entreprenörer i Sverige, Polisen, järnvägsförvaltningar i Europa, med flera i jakten på koppartjuvar.
  • Bevakning med vakter och kameraövervakning på utsatta sträckor.
  • DNA-märkning av kopparkabel på utsatta och kritiska sträckor. Märkningen ökar möjligheterna till att få tillbaka stulen koppar, samtidigt som det går att styrka att kopparen kommer från en anläggning som ägs och förvaltas av Trafikverket.
  • När jordkablar stjäls, så ersätts de av aluminiumkabel istället för att återställa anläggningen med kopparkabel. Nya byggsätt och andra material gör att det blir mindre attraktivt att stjäla och svårare att sälja.
  • Röjning av buskar och sly på kritiska och utsatta platser. Det begränsar möjligheten för tjuvar att gömma sig när tåg passerar eller väktare genomför sina ronder.

 

Antal stölder de senaste åren
 

2012

2013

2014

2015

Snitt/mån

Jan

16

26

17

9

16

Feb

22

21

17

6

17

Mar

30

29

35

19

29

Apr

20

27

22

18

21

Maj

30

22

22

17

20

Jun

27

18

26

16

18

Jul

28

26

14

15

17

Aug

27

27

17

23

18

Sep

32

28

18

28

20

Okt

31

32

22

30

21

Nov

38

65

13

18

29

Dec

17

28

9

10

15

Totalt

318

349

232

209

 


Statistiken uppdateras två gånger per år.