Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Snöröjning på bangården. Foto: John O Filipsson

Snöröjning av järnvägen

För att beskriva hur vi jobbar med snöröjning på järnvägen får man dela in det i hur vi snöröjer på linjen, alltså ute på spåren mellan stationer eller bangårdar, och hur vi jobbar med snöröjning på bangårdar och på stationer.

Våra entreprenörer har ett antal olika sorters maskiner till sin hjälp för att klara av snöröjningen, vilket vi  beskriver lite nedan. Du kan även läsa lite om vårt förebyggande arbete.

Vanliga maskiner

Till vår hjälp har vi ett antal olika maskiner. De vanligaste är följande:

TB-lok

TB-lok är mycket tunga och motorstarka lok som klarar att ploga sig igenom stora tunga snömassor och is. Loket har mycket breda plogblad som klarar att röja tre spår samtidigt, vilket gör det mycket användbart och effektivt till exempel på en bangård.

TC-lok

TC-loket är likt TB-loken ett lok för att ploga snö, dock inte lika kraftfullt. Däremot är det mera lätthanterligt och flexibelt när det handlar om att byta plogblad och använda det till andra uppgifter. Det används främst ute på linjen.

Snösug

En snösug fungerar som en snöslunga: snön sugs in och skjuts ut på sidan av spåret.

Snövagnar

Med hjälp av hjullastare kan man lyfta upp snön på snövagnar som sedan transporterar bort snön och tippar av den på lämpligt ställe. Det här kan man till exempel göra på en bangård där man inte får plats med så mycket snö på sidorna på samma sätt som ute på linjen.

Snösopar

Ett vanligt hjälpmedel för att rensa växlar är snösopen som kan liknas vid ett arbetsfordon, som lok eller motortralla, med en stor sop monterad framtill. Växlar kan även behöva rensas för hand med handverktyg för att inte förstöra känsligt material i spåret eller växeln.

Snösmältningsmaskin

Snösmältningsmaskinen SR 700 användas bland annat för att snöröja bangårdar och stationsområden. Maskinen, vars totala längd är 95 meter, består av fyra delar. Snön sopas upp av huvud- och sidoborstar i (1) slungan som för snön vidare till (2) smältkaret där snön smälts ned till vatten. Därifrån leds vattnet via ett filter vidare till (3) lagringsvagnen som rymmer 50 kubikmeter vatten. SR 700 drivs framåt av (4) ett disellok, som även kan radiostyras från hytten ovanpå snöslungan där operatören vistas under snöröjningen.

Motortralla

Det vanligaste arbetsfordonet kallas för motortralla. Det är ett flexibelt fordon där man kan montera av och på hjälpmedel som gör det till snöplog, spårrensare eller snösop.