Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Snöröjning av linjen

Vilka hjälpmedel och tillvägagångssätt vi väljer beror på vilken bana vi ska röja eller hur mycket snö som har fallit.

På en lågtrafikerad bana kanske det ligger stora drivor av snö som behöver röjas med till exempel ett TC-lok. På en högtrafikerad stambana hinner snön aldrig lägga sig ordentligt eftersom det passerar så många tåg hela tiden som kör bort snö från spåret. Då handlar det kanske hellre om att få bort isbildning på känsliga ställen, som till exempel växlar, eller röja på sidorna med ett lämpligt fordon för att mer snö ska få plats nästa gång det snöar.

Alla tåg är försedda med en liten plog framtill för att själva kunna ta sig fram på spåret och hantera en mindre snömängd. Men tågens plogning innebär bara att snön skjuts ut på sidorna och till slut är vallarna så höga att det krävs en annan maskin för att ta bort snön. Tågen samlar också på sig mycket is under sig och när det passerar en växel kan tåget skaka till och tappa ner isen i växeln. Detta behöver åtgärdas eftersom växeln till slut annars inte kommer att fungera (se separat text om växelröjning).

Spårrensning

Spårrensning innebär att ett lok, en motortralla eller ett annat arbetsfordon kan fälla ner en plog mellan och utanför rälerna och på så sätt rensa nere i spåret (mellan rälerna). Genom att göra det tar det längre tid för ny snö att bli ett hinder i trafiken.

Däremot kan det bli problem med att tågen kör ner snön i spåret och på känsliga ställen som till exempel växlar är det viktigt att ha kontinuerligt snöröjning. Många växlar är försedda med elvärme som ska förhindra att de fryser igen och inte kan användas. Dock kan det bli problem för elvärmen om tåg som går över en växel tappar stora mängder med snö och is eftersom elvärmen då behöver tid på sig att smälta undan isklumparna.

Snöröjning av växlar

Växeln är en känslig och viktig del i järnvägsspåret. När tåg passerar växlarna är det vanligt att de skakar till och tappar ner snö och is i växeln. Om det blir för mycket snö och is kan till slut inte växeln röra sig och tågen kan då inte byta spår, vilket är själva tanken med växeln. Att röja en växel är en tidsödande uppgift som kan göras med snösop men oftast behöver man även skotta, sopa och hacka is för hand.

Växelvärme

I ungefär hälften av alla växlar (cirka 6000 st) har vi elvärme installerat för att förhindra isbildning. Snön smälter av värmen och rinner istället undan.