Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bangård. Foto: Michael Erhardsson

Snöröjning på bangårdar

Bangården är en central plats för tågen. En bangård kan enkelt beskrivas som en plats med växlar och flera spår än på linjen där man kan ställa upp tåg som på en parkeringsplats.

Bangården kan även användas som lastplats, verkstadsplats och vändningsplats. En speciell sorts bangård är rangerbangården som är en plats där vi sorterar godståg och godsvagnar.

För att få snöröjningsarbetet på en bangård att flyta krävs det maskiner som är godkända och som inte kommer för nära kontaktledningen, eller trafikerade spår. Det kan krävas en hel del administration, och både avstängda spår och kontaktledningar.

På en bangård ställs vi inför andra utmaningar än på linjen. Eftersom bangården är full av kontaktledningar behöver vi ha noggrann koll på höjden på alla fordon vi ska använda, så att de klarar att gå under dem. Det kan bli en hel del administrativt och tidsödande arbete för att allt ska flyta på och i vissa fall händer det att vi tvingas bryta kontaktledningar för att få allt att stämma.