Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Sträckor som trädsäkras

Här kan du läsa om vilka sträckor som är trädsäkrade och som planeras att bli trädsäkrade kommande år.

Trädsäkrade sträckor till och med 2019

  • Bergslagsbanan, Grängesberg–Nykroppa
  • Bergslagsbanan, Storå–Ställdalen
  • Värmlandsbanan, Karlstad–Kil
  • Ystadbanan, Malmö–Ystad
  • Stambanan genom övre Norrland, Bräcke–Boden–Luleå Norra Stambanan, Storvik–Bräcke och Gävle–Ockelbo
  • Kilafors–Marmaverken
  • Botniabanan, Västeraspby–Gimonäs (Umeå)
  • Ådalsbanan, Sundvall–Västeraspby–Långsele
  • Ostkustbanan, Stockholm (Ulriksdal)–Gävle–Sundsvall
  • Godsstråket genom Bergslagen, Storvik–Mjölby
  • Bergslagsbanan, del Gävle–Borlänge–Grängesberg
  • Kristinehamn–Nykroppa
  • Vänernbanan, Göteborg–Öxnered–Kil
  • Värmlandsbanan, delen Laxå–Karlstad
  • Västra Stambanan, Flemingsberg–Partille
  • Nynäsbanan, Västerhaninge–Nynäshamn
  • Flemingsberg–Järna
  • Södra Stambanan, Katrineholm–Åkarp (Malmö)
  • Jönköpingsbanan, Nässjö–Falköping
  • Kust till Kust banan, Göteborg–Kalmar och Emmaboda–Karlskrona
  • Markarydsbanan, Hässleholm–Eldsberga
  • Västkustbanan, Lund–Göteborg
  • Olofströmsbanan, Älmhult–Olofström
  • Skånebanan, Kristianstad–Hässleholm–Åstorp–Kattarp och Åstorp–Helsingborg
  • Godsstråket genom Skåne, Ängelholm–Trelleborg

Sträckor med påbörjad trädsäkring 2020/2021

  • Malmbanan, Boden–Gällivare
  • Värmlandsbanan: Kil–Charlottenberg

Sträckor med påbörjad trädsäkring 2022

  • Dalabanan: Borlänge–Uppsala