Problemet med löst grus uppträder i samband med att vi lagar beläggningar, och det gör vi oftast på sommarhalvåret. På lågtrafikerade vägar går det till så att vi fyller hål och större sprickor med ett stenmaterial som fästs med hjälp av ett bindemedel. För att de ska fyllas helt måste vi även täcka en bit av underlaget runt om skadan. Vi tätar också skadade asfaltytor med bindemedel som sedan täcks med stenmaterial. Efter något dygn avslutas arbetet med sopning för att få bort överflödigt material.
Under den tid det tar innan stenmaterialet fäster och löst grus sopats bort varnar vi trafikanterna genom skyltning, ibland sänker vi också hastigheten och inför omkörningsförbud. Tänk på att din egen hastighet har stor betydelse för eventuella stenskott.
Trafikinformation på Trafikverkets startsida informerar om vägarbeten som pågår eller ska starta inom fem dagar. Informationen där uppdateras löpande. Arbetsplatserna skyltas alltid och ibland brukar vi också informera i förväg via lokalpress eller radio.
Problemet med blödande beläggning uppstår när temperaturen i vägbanan blir för hög. Det kan orsaka halka som vi åtgärdar genom att sanda.
Mer information om lagningsmetoder