Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Beläggningsarbete på sommarhalvåret

Beläggningssäsongens längd är för södra Sverige normalt april–september. I norra Sverige är säsongen kortare. Inga beläggningsarbeten ska normalt utföras på tjälad (ojämnt uppfryst) väg, vilket påverkar säsongstarten i synnerhet i norra delen av Sverige.

Bra resultat kräver bra väder

Ett långsiktigt bra resultat kräver att väderleksförutsättningarna är de rätta under själva beläggningsarbetet och en tid därefter. Lufttemperaturen har stor inverkan, liksom temperaturen på det underlag som vi utför beläggningen på. På hösten är regn och blåsigt väder inte ovanligt, vilket innebär att antalet tillgängliga dagar för beläggningsarbeten minskar.

Säsongslängden varierar också med typ av beläggningsåtgärd. Tjockare lager av så kallad varmmassa som inte svalnar så fort kan läggas och framförallt packas något senare på hösten. Vidare kan uppvärmning av underlaget (den gamla beläggningen) med speciella värmeaggregat förlänga säsongen något på hösten.

Tunnare lager, såsom ytbehandling, har väsentligt kortare säsong, ofta maj–augusti. Förklaringen är att vi av miljöskäl använder vattenbaserade bindemedel (emulsioner) som kräver tid och bra väder för den slutliga härdningen.

Ibland gör vi uppehåll i beläggningsarbeten under några veckor i juli. Det beror bland annat på att vi vill ge personalen möjlighet till semesterledighet och att vi inte vill störa semestertrafiken.