Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Vägvisning till geografiska mål längs allmänna vägar

Vårt vägvisningssystem bygger på den så kallade fjärrortsprincipen. Fjärrortsprincipen innebär att vägvisningen längs en väg anger vägens slutpunkt, fjärrorten.

Man kan sedan lägga till knutpunkter, som är platser längs vägen där andra viktiga vägar ansluter. Även närorter visas, alltså den ort som man närmast kommer till längs vägen.

Geografiska mål är platser som orter, stadsdelar och namnsatta platser och områden (till exempel berg, öar, sjöar och naturområden). Namnen som står på skyltarna ska vara skrivna enligt god ortnamnssed.

Vägvisningen följer en hierarkisk princip. Den anger först ett samlingsbegrepp, till exempel en tätort. I tätorten pekar vägvisarna till olika delar av denna, till exempel stadsdelar och industriområden, och kanske till större inrättningar och anläggningar.

Trafikplatsnummer

För att det ska bli lättare att hitta rätt finns nummer på trafikplatserna. Läs mer om trafikplatsnummer och numrering under Resa och trafik.
Trafikplatsnummer

Vägvisningsplan för Sverige

En grundläggande förutsättning för att en vägvisning ska fungera är att den bygger på en vägvisningsplan. Vägvisningsplanen ska vara konsekvent och enhetlig. Vägvisningsmål som återkommer längs en väg måste arrangeras på samma sätt hela tiden. Vid målet ska det finnas ett märke med namnet på platsen.

Det ska finnas en nationell vägvisningsplan för de större vägarna och regionala vägvisningsplaner för övriga allmänna vägar.