Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Visselpipa.

Anmäl misstankar om oegentligheter som rör korruption, mutor, jäv, arbetsvillkor och skattelagstiftning

Om du misstänker oegentligheter som rör korruption, mutor, jäv, arbetsvillkor och skattelagstiftning hos Trafikverket, kan du anmäla det. Du kan välja att vara anonym.

Din anmälan hanteras av Trafikverkets internrevision och omfattas av gällande lagstiftning som ger skydd för personer som rapporterar missförhållanden av allmänintresse i ett arbetsrelaterat sammanhang. Väljer du att lämna din anmälan via vårt visslarsystem omfattas din identitet som anmälare av absolut sekretess. Du kan även rapportera om missförhållanden vid ett fysiskt möte. Se mer om detta nedan.

Rättigheter och friheter

Som anmälare omfattas du av två olika rättigheter; meddelarfrihet samt anskaffarfrihet.

Meddelarfrihet innebär en rätt för var och en att kunna vända sig till grundlagsskyddad media (till exempel en journalist) och lämna uppgifter för publicering. Alla som lämnar uppgifter till sådan media har ett anonymitetsskydd som innebär att den som tar emot tipset inte får avslöja källan om han eller hon vill vara anonym. Det allmänna får heller inte efterforska vem som lämnade uppgifterna till media och får heller inte straffa den som lämnat uppgifter (förbud mot repressalier).

Meddelarskyddet gäller också för offentligt anställda som kan lämna muntliga uppgifter till grundlagsskyddad media även om uppgiften omfattas av sekretess i vissa fall[LJK1] . Detta innebär att uppgifter som lämnas muntligen kan lämnas vidare till viss media av offentligt anställda trots att uppgifterna omfattas av sekretess.

Anskaffarfriheten innebär en rätt för var och en att anskaffa information för att senare kunna lämna vidare inom ramen för meddelarfriheten.

Exempel på saker att anmäla

  • luftfakturering och överfakturering
  • intressekonflikter och jäv
  • kontrakt och avtal
  • mutor
  • arbetsvillkor
  • skattelagstiftning
  • felaktig befattning med egendom

Din anmälan bör innehålla följande information

  • Namn? (frivilligt)
  • Kontaktuppgifter? (e-postadress eller telefonnummer – frivilligt)
  • Vilken typ av missförhållande vill du informera Trafikverket om?
  • Var har dessa ägt rum?
  • När hände det? Ange datum och tid och om det är något återkommande.
  • Vem eller vilka är inblandande?
  • Har du tillgång till någon form av dokumentation?
  • Har du gjort något annat med anledning av missförhållandena? Har du exempelvis meddelat någon annan instans eller person eller Trafikverket?
  • Om bilar är inblandade – har du noterat registreringsnumret?

Så anmäler du

Trafikverket har en funktion för visselblåsningar enligt lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Du kan anmäla missförhållanden genom en extern funktion som hanteras av Lantero, vilken är en extern och oberoende mottagningsfunktion.

Anmäl via webbformulär på Lanteros sida: lantero.se/reporting/trafikverket
eller ring 020-899 433 (telefontid helgfria vardagar, klockan 8.00–17.00).

All information kopplad till ett ärende raderas från systemet när ärendet är handlagt, så att ingen känslig information ska finnas lagrad hos Lantero i onödan.

Du kan också rapportera om missförhållanden direkt till Trafikverket via mejl (ir@trafikverket.se), telefon (0771-921 921) eller genom ett fysiskt möte.

I dokumentet ”Så här hanterar Trafikverket personuppgifter” nedan kan du läsa om hur vi behandlar personuppgifter i denna typ av ärenden. Det är viktigt att du är införstådd med hur det fungerar.

I dokumentet ”Så här hanterar Trafikverket personuppgifter” nedan kan du läsa om hur vi behandlar personuppgifter i denna typ av ärenden. Det är viktigt att du är införstådd med hur det fungerar.

Vad händer med din anmälan?

En oberoende utredningsfunktion bedömer ärendet och startar vid behov en utredning. Den kan leda till arbetsrättsliga åtgärder, att vi gör en polisanmälan, att ärendet överlämnas till annan part eller att det läggs ned. Du som lämnar uppgifter får en bekräftelse på att vi mottagit anmälan samt en återkoppling hur uppgifterna hanterats och eventuella åtgärder.