Trafikverket erbjuder investeringsstöd för utbyggnad av publika snabbladdstationer för laddfordon. Stödet gäller vissa platser i anslutning till större vägar som saknar snabbladdare. Ett nät av snabbladdare gör det möjligt för fler att köra på el.
Den 17 juni 2020 beslutade regeringen om en förordning som reglerar att Trafikverket får i uppdrag att besluta om utbetalning av statligt stöd för utbyggnad av publika laddstationer för snabbladdning av elfordon i anslutning till större vägar. Syftet är att säkerställa en grundläggande tillgång till laddinfrastruktur för snabbladdning av elfordon i hela landet.
Om ansökan och tidplan
Ansökan är nu stängd och vi handlägger de ansökningar som kom in till och med 9 april. Beslut om vilka som beviljas stöd beräknas meddelas innan juni 2021. Utlysningen omfattade stöd för att bygga snabbladdstationer på 62 platser i anslutning till större vägar i Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Gävleborg och Norrbotten. Se kartan och listan nedan om vilka platser som utlystes.
Karta: Platser utlysning snabbladdning (pdf, 13 MB)
Lista: Platser utlysning snabbladdning (pdf, 416 kB)
Gäller berörda platser i anslutning till större vägar
Utgångspunkten för valet av platser är det funktionellt prioriterade vägnätet för långväga personresor som Trafikverket definierar. På detta har en översyn gjorts över var det saknas tillgång till laddinfrastruktur för snabbladdning. Det är dessa ”vita sträckor” som ska täckas.
För att en vägsträcka ska vara vit ska den sakna likströmsladdning på 50 kW eller mer och inte ha längre än 10 mil mellan varje snabbladdstation.
I översynen har snabbladdstationer som beviljats stöd inom Klimatklivet antagits blivit genomförda. I kartan nedan visar de svarta linjerna vilka vägar som täcks med snabbladdning idag, och de vita linjerna markerar vägar som saknar snabbladdning.
Trafikverkets kartläggning av vita vägsträckor (png, 6 MB)
Trafikverket har under 2020 beviljat investeringsstöd för 20 nya publika snabbladdstationer i anslutning till de större statliga vägarna, där sådana saknas. De fördelas på sju län inklusive Norrlands inland där de största bristerna finns idag.
Besluten innebär att fem olika aktörer beviljas 26,5 miljoner kronor för att etablera 20 snabbladdare. Lägsta effekt på laddstationerna är två stycken laddningspunkter med 22 kW AC , samt två stycken laddningspunkter med 150 kW DC med tillåten lastbalansering. Kablaget i mark förbereds för 350 kW. Snabbladdarna ska vara i drift i minst fem år efter att de färdigställts.
Den första ansökningsomgången öppnade den 14 september med sista ansökningsdag den 25 oktober 2020. Vi fick totalt 66 ansökningar.
Vem bygger var i Norrbottens län i anslutning till E10:
|
Riksgränsen |
Plan- och bygglaget i norr AB |
Abisko |
Plan- och bygglaget i norr AB |
Stenbacken |
Kan utlysas igen hösten 2021 |
Kiruna tätort |
OK Norrbotten |
Nikkaluokta |
Plan- och bygglaget i norr AB |
Gällivare tätort |
OK Norrbotten |
Hakkas |
Plan- och bygglaget i norr AB |
Lansjärv |
Vattenfall Elanläggningar AB |
Överkalix tätort |
OK Norrbotten |
Töre tätort |
Töre Service center AB |
Puoltikasvaara/Skaulo |
Vattenfall Elanläggningar AB |
Vem bygger var i övriga län:
|
Dalarnas län
|
Enviken tätort |
IP Industiprodukter AB |
Fredriksberg tätort |
Vattenfall Elanläggningar AB |
Idre tätort |
Vattenfall Elanläggningar AB |
Värmlands län
|
Långflon |
IP Industiprodukter AB |
Råda tätort |
Vattenfall Elanläggningar AB |
Lesjöfors tätort |
Vattenfall Elanläggningar AB |
Örebro län
|
Hällefors tätort |
Vattenfall Elanläggningar AB |
Östergötlands län
|
Finspång tätort |
Vattenfall Elanläggningar AB |
Jönköping län
|
|
Nässjö tätort |
Vattenfall Elanläggningar AB |
Kalmar län
|
Böda |
Vattenfall Elanläggningar AB |
Stödets storlek
Trafikverket har 150 miljoner kronor att bevilja till stöd för uppbyggnad av laddinfrastruktur under tre år, 2020 – 2022. Det är möjligt att ansöka om upp till 100 procent av investeringskostnaden. Det går däremot inte att söka stöd för driften av snabbladdningsstationerna, bara för investeringskostnaden.
Vem kan ansöka om stöd?
Det finns inga begräsningar i förordningen gällande vem som kan söka stöd. Det kan vara näringsidkare, kommuner, kommunala bolag etc. Ett elnätsföretag som bedriver nätverksamhet får dock inte bedriva produktion av eller handel med el enligt ellagen 3 kap 1a§ och elnätsföretag kan därmed inte söka stödet.
Klimatklivet erbjuder liknande stöd
Det går att söka stöd via Naturvårdsverket för både publika laddstationer via Klimatklivet, och icke publika laddstationer via Ladda bilen. Stödet som Trafikverket hanterar ska gå till laddstationer i anslutning till större vägar, där sådan infrastruktur annars inte byggs ut. Man kan inte få stöd från olika förordningar för samma laddstation.
Webbinarium om investeringsstöd
Den 11 februari 2021 arrangerade BioFuel Region ett webbinarium om Trafikverkets investeringsstöd för publika snabbladdare.
Se inspelning från webbinariet