Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ansök om bidrag från Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF)

På regeringens uppdrag koordinerar Trafikverket ansökningar om bidrag från Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) inom transportområdet som upprättas av en svensk aktör, eller där en svensk aktör ingår i en ansökan som upprättas av en utländsk aktör.

Trafikverket har också uppdraget att koordinera uppföljningen av de projekt som beviljas stöd via denna fond. För detta ändamål finns inom Trafikverket en särskild funktion, CEF-sekretariatet, som hanterar CEF-frågorna.

CEF utgör en viktig finansieringskälla för projekt med koppling till de transeuropeiska nätverken för transporter (TEN-T). CEF Transport, ersätter tidigare regelverk om TEN-T finansiering. Alla ansökningar inom CEF förutsätter regeringens godkännande.

CEF2019 MAP

2019-års andra utlysning, CEF2019 MAP, öppnade den 16 oktober 2019 och sista ansökningsdag är den 26 februari 2020.

Total budget för utlysningen ligger på 1 400 miljoner euro, fördelat på följande prioriteringar:

  • Åtgärder mot flaskhalsar, ökning av interoperabilitet och förbättring av gränsöverskridande sektioner, totalt 500 miljoner euro
  • ERTMS ombordsystem, totalt 50 miljoner euro
  • Säkra långsiktigt hållbara och effektiva transporter, totalt 20 miljoner euro
  • ITS för väg, totalt 20 miljoner euro
  • SESAR, totalt 20 miljoner euro
  • Optimering av integration och sammankoppling av transportmoder, totalt 110 miljoner euro
  • Motorways of the Sea, 30 miljoner euro
  • CEF – Cohesion fund, totalt 650 miljoner euro
Tidplanen för ansökningar med svenska partners är:
2/12 2019 Projekt-pm lämnas till CEF-sekretariatet
20/1 2020 Slutlig och komplett ansökan lämnas till CEF-sekretariatet
26/2 2020 Sista ansökningsdag till INEA (kl. 17.00)

Projekt-pm och slutlig ansökan skickas till CEF-sekretariatet, se e-postformulär under Kontakta oss ovan.

CEF2019 Transport Blending Facility call

Ytterligare en utlysning öppnade den 15 november 2019. Detta är en ny typ av utlysning med lånefinansiering av Europeiska Investeringsbanken (EIB). Utlysningen kommer att vara öppen tills pengarna är fördelade, med första ansökningstillfälle den 14 februari och därefter varje kvartal (dock längst till mars 2021).

Total budget är 198 miljoner euro fördelat på prioriteringarna ERTMS och alternativa drivmedel. För mer information se INEA:s hemsida under Blending facility.
Blending facility (INEA:s webbplats)

Hur hanteringen kring ansökningar till denna utlysning ska gå till vad avser regeringens godkännande är inte helt klarlagt. Kontakta CEF-sekretariatet om ni är intresserade av denna utlysning.

ASR (Action Status Report) 2020

Den 31 mars 2020 är sista dag för redovisning av ASR 2020. Följande tidplan gäller för de svenska delarna i projekten:

Tidsplan för sista dag för redovisning av ASR 2020
20 februari Utkast till ASR 2020 lämnas till CEF-sekretariatet
4 mars Slutlig version av ASR (efter våra kommentarer) lämnas till CEF-sekretariatet
31 mars Sista datum för redovisning av ASR till INEA

För projekt som omfattar partners från flera medlemsländer, notera särskilt att datum för godkännande krävs av respektive medlemslands transportministerium. Datumen är samordnade med Danmark och Finland. Kontakta oss gärna för kontaktpersoner på berörda ministerier.

Ytterligare information finns på INEA:s webbplats under Useful documents and forms. ASR skickas till CEF-sekretariatet, se e-postformulär under Kontakta oss ovan.
Useful documents and forms (INEA:s webbplats)

CEF2019 Transport call - Projects on the Comprehensive Network

Utlysningen CEF2019 öppnade den 8 januari 2019 och sista ansökningsdag var den 24 april 2019. Utlysningen var relativt begränsad och omfattade totalt 100 miljoner euro fördelade på gränsöverskridande projekt på det övergripande nätet (comprehensive network) inkl. anslutningar till hamnar, samt åtgärder för minskat buller från godsvagnar på järnvägen.

Utfallet ur ett svenskt perspektiv blev positivt. Av totalt sju inskickade projektansökningar beviljades tre finansiering. Den 27 september 2019 beslutade CEF:s transportkommitté om att nedanstående projekt föreslås för finansiering:

  • YES – Ystad upgrading Efficiency and Safety of port logistic
  • Karlshamn for the next generation of large Ro-Pax vessels and provision of onshore power supply
  • Gävle Port-New electrified railway connection

Kommande utlysningar

Ytterligare en CEF-utlysning inom ramen för den liggande budgetperioden planeras under 2020. Den första utlysningen inom ramen för den nya CEF budgeten kommer troligen sent under hösten 2021 eller under våren 2022 och kan förväntas att beloppsmässigt vara omfattande.

Storleken på den sista utlysningen inom liggande budgetperiod (CEF2020) är starkt beroende av eventuellt återflöde. Därför kommer det att vara särskilt viktigt att de ASR (ASR2020) som upprättas i mars 2020 är av hög kvalitet.

Ny CEF-förordning för perioden 2021–2027

Innehållet CEF-förordningen avseende budgetperioden 2021-2027 är i princip slutförhandlade. Budgetbeloppen ännu dock oklara och kommer att hanteras som en del av förhandlingarna kring EU:s sammanlagda budget. Förslagen till ny förordningstext vad avser de tekniska reglerna innebär inga större förändringar jämfört med den nuvarande förordningen. Den huvudsakliga fokusen har lagts på förordningens bilaga 1 där de geografiska prioriteringarna framgår. För Sveriges del ligger särskilt fokus på bland annat.:

  • förlängning av ScanMed-korridoren (inklusive vissa tekniska justeringar)
  • isbrytning
  • Inland Waterways (Trollhätte kanal)

Återstående frågor i den kommande CEF-förordningen kommer att vara CEF-budgetens omfattning samt fördelning mellan traditionell infrastruktur och de horisontella prioriteringarna (till exempel ERTMS, ITS, Motorways of the Sea, RIS, SESAR). En stor fråga kommer också vara frågor kring militär mobilitet där EU-Kommissionen föreslagit en avsättning på totalt 6,5 miljarder euro i den kommande CEF-budgeten.
CEF Transport (INEA:s webbplats)