En transportör kan få ersättning för ekonomisk skada som orsakats av en trafikstörning som Trafikverket bär ansvaret för. Vid ansökan om ersättning ska transportören kunna visa upp underlag som verifierar utgiften.
Ansökan görs med blanketten för Ekonomisk skada. Skicka in blanketten via inloggning till Mina kundserviceärenden på Trafikverkets webbplats. Välj ärendetyp Ekonomisk skada.
Persontrafik – dessa uppgifter behövs för ansökan
Legal grund för kravet på ersättning
Välj ett av två alternativ:
- Kollektivtrafikresenärslagen – tågets totala resa är kortare sträcka än 150 km inom Sverige
- Tågpassagerarförordningen – tågets totala resa är 150 km eller längre inom Sverige
Typ av kostnad som transportören betalat för
Välj ett av fyra alternativ:
- Ersättning vid försenad resenär – när resenär fått pengar tillbaka genom resegarantin
- Ersättningstrafik betald av resenär – när resenär fått ersättning för utlägg för annat transportmedel
- Ersättningstrafik betald av transportör – när ersättningstrafik anordnats av transportören
- Övrigt: Hotell, mat, förfriskningar
Redogörelse som styrker anspråket på ersättning
Här besvaras nedanstående frågor och ytterligare information om det är nödvändigt för den aktuella händelsen:
- Varför har ersättning lämnats?
- Vad som orsakade inställelsen/förseningen?
- Vad har ersätts?
- Vilken paragraf eller artikel grundar sig anspråket på?
Vid ansökan om:
- Ersättning vid försenad resenär och ersättningstrafik betald av resenär måste det framgå vilket datum resegarantianspråket inkom till transportören.
- Övrigt, specificera vad som har ersatts hotell, mat eller förfriskningar.
Biljett-ID
Underlag för såld biljett ska uppges vid:
- Ersättning vid försenad resenär.
- Ersättningstrafik betald av resenär.
- Övrigt (hotell, mat, förfriskningar).
Om resenären det gäller reste med periodkort ska dess ID anges.
Biljettpris
Anges vid ansökan om ersättning vid försenad resenär, inklusive moms.
Ansökt belopp
Här anges det belopp transportören ansöker om från Trafikverket. Ansökt belopp kan vara baserat på transportörens direkta kostnader, eller på ersättningar som transportören betalat till annan part, till exempel en försenad resenär.
- Ersättningstrafik som betalats av transportören samt övriga kostnader
Ansökt belopp baseras helt på de kostnader transportören haft. Det belopp som betalats ut till företag ska anges exklusive moms.
- Ersättning till försenad resenär eller för ersättningstrafik som resenären betalat
Här ska ansökt belopp baseras på biljettpriset enligt en modell väger samman resans längd i kilometer och förseningstiden i minuter. Det belopp som har betalats ut till privatpersoner ska anges inklusive moms.
Ersättningsnivå när tågets totala resa är kortare än 150 km inom Sverige, (kollektivtrafikresenärslagen).
- Minst 20 minuter försening orsakad av Trafikverket – 50 procent av biljettpriset.
- Minst 40 minuter försening orsakad av Trafikverket – 75 procent av biljettpriset.
- Minst 60 minuter försening orsakad av Trafikverket – 100 procent av biljettpriset.
- Taxiresa upp till 1/40 av ett basprisbelopp
Ersättningsnivå när tågets totala resa är 150 km eller längre inom Sverige, (Tågpassagerarförordningen):
- Minst 60 minuter försening orsakad av Trafikverket – 25 procent av biljettpriset samt eventeull logi, förtäring, assistans.
- Minst 120 minuter försening orsakad av Trafikverket – 50 procent av biljettpriset samt eventuell logi, förtäring och assistans.
Utförd trafik
Beskriv hur resenärens faktiska resa utfördes med datum, tågnummer/buss/taxi, startdriftplats och slutdriftplats.
Händelse-ID/händelsenummer
Ange det aktuella händelse-Id/händelsenummer/BASUN-nummer som är kopplat till anspråket som visar Trafikverkets ansvar.
Planerad trafik
Beskriv resenärens hela planerade resa med datum, tågnummer, startdriftplats och slutdriftplats.