Korsningsåtgärder
EVA lämpar sig inte för analyser av detaljerad utformning av åtgärder som till exempel ombyggnad av en korsning, men kan beräkna effekter av korsningsåtgärder som en del i en större åtgärd. Detaljerade analyser av korsningsåtgärder bör göras med andra verktyg, som exempelvis Capcal.
www.trafikverket.se/capcal
Nygenererad och överflyttad trafik
EVA kan inte hantera stora komplicerade trafiknät med nygenererad trafik eller trängsel. EVA lämpar sig framförallt att analysera åtgärder som med oförändrad trafikmängd i jämförelsealternativ och utredningsalternativ. Effekter av överflyttad trafik kan inte heller beräknas i EVA. För sådana åtgärder bör istället t ex Sampers/Samkalk användas.
www.trafikverket.se/sampers
Gång och cykel
I EVA ingår endast trafiksäkerhetseffekter för oskyddade trafikanter. Dessa är schematiska och beräknas på olyckor hos övriga trafikanter. Åtgärder i tätort för att förbättra för gående och cyklister bör inte analyseras med EVA. Istället bör verktyget GC-kalk användas.
www.trafikverket.se/gckalk
Kollektivtrafik
I EVA ingår endast effekter på personbil och lastbilar. Bussar hanteras schablonmässigt som lastbilar utan släp och därmed lämpar sig inte EVA för analyser av kollektivtrafikåtgärder.
Tilläggseffekter
I vissa fall behöver en EVA-kalkyl kompletteras med beräkningar för hand eller med andra verktyg.
- Buller: Vid bedömning att förändring av antal utsatta för buller eller av samhällsekonomiska bullervärdet är betydande (positiv eller negativ), ska beräkning av dessa effekter utföras med hjälp av BEVA och läggas till som en manuellt beräknad effekt i en samhällsekonomisk kalkyl utförd med EVA eller Samkalk.
BEVA
- Gång och cykel: EVA fångar bara trafiksäkerhetseffekten för gång- och cykeltrafikanter. Om en specifik gång-cykelåtgärd görs i samband med en vägåtgärd kan effekterna av GC-åtgärden beräknas i GC-kalk och komplettera en EVA-kalkyl.
GC-kalk