Effektberäkning och samhällsekonomi (Samkalk) Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Emma Selling Förvaltare Tel: 010-123 33 74 Joel Åkesson Förvaltare Tel: 010- 123 16 22 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Trafikverkets huvudsyfte med trafikprognoser är ofta att ta fram underlag för att göra kalkyler som ger indikationer om en åtgärds samhällsekonomiska lönsamhet i syfte att kunna prioritera olika åtgärder. För att kunna göra en samhällsekonomisk kalkyl av en åtgärd krävs dels att man förstår vilka konsekvenser eller effekter åtgärden för med sig, dels vilket värde de har. Det monetära värdet tas fram i Sampers delmodul Samkalk. Hur människor värderar utsläpp, säkerhet och restider görs i värderingsstudier där resenärerna får göra avvägningar mellan tid och kostnad. I en samhällsekonomisk kalkyl av förändringar i väg- eller järnvägsnätet är fokus det samhällsekonomiska utfallet som åtgärden medför. Åtgärden, till exempel en ny bro eller en ny vägsträckning, införs i modellen i ett utredningsalternativ (UA) som i den samhällsekonomiska kalkylen ställs mot ett annat scenario, där allt annat är som i utredningsalternativet förutom att den aktuella åtgärden inte finns med, ett så kallat jämförelsealternativ (JA). Sampers beräknar personresandet både för UA och JA. Den samhällsekonomiska modulen Samkalk värderar sedan resultatet i form av skillnader i restider, reskostnader, utsläpp, trafikolyckor och slitage för att man ska kunna avgöra om åtgärden är samhällsekonomiskt lönsam eller inte. Samhällsekonomisk kalkyl med Sampers/Samkalk Kända fel i Samkalk 3.4.3 (pdf, 198 kB) Nyheter i Samkalk Vad som är nytt i Samkalk i Samper 3.4.4 hittar du i nedanstående dokument.Nyheter i Samkalk 3.4.4 201201 (pdf, 270 kB) Trafiksäkerhet PM Trafiksäkerhetseffekter väg i Samkalk (pdf, 723 kB)Stöd geografisk redovisning TS Samkalk (excelfil, 7 MB) SEB-dokumentation Arbets-PM: Vid upprättande av samhällsekonomiska kalkyler i EVA, Bansek och Sampers ska alltid ett arbets-PM skrivas enligt Trafikverkets mallar nedan. Arbets-PM ska bifogas SEB som bilaga. Mall arbets-PM Sampers 150401 (wordfil, 55 kB) Mall för överföring av Samkalk-resultat till SEB-ITÖverföring till SEB-IT Samkalk 3.4.3 järnvägsanalyser (excelfil, 1,2 MB)Överföring till SEB-IT Samkalk 3.4.3 väganalyser (excelfil, 1,2 MB)Överföring till SEB-IT Samkalk 3.4.4 järnvägsanalyser (excelfil, 1,2 MB)Överföring till SEB-IT Samkalk 3.4.4 väganalyser (excelfil, 1,2 MB) Trafikuppräkningstal Samkalk Trafikuppräkningstal – Väganalyser Samkalk 200615 (pdf, 516 kB) Trafikuppräkningstal – Järnvägsanalyser Samkalk 200615 (pdf, 661 kB) Investeringskostnader: Indexomräkning och kapitalisering av investeringskostnad: Lathund: Indexomräkning och kapitalisering av indexeringskostnad (excelfil, 60 kB) Fördelning av investeringskostnader över byggår, se rekommendationer i ASEK kapitel 5:Kapitel 05 Generella principer och värden (pdf, 1,2 MB) Känslighetsanalyser Se rekommendationer i ASEK:Kapitel 05 Genrella principer och värden (pdf, 1,2 MB) Se Bilaga 5 i Beräkningshandledning för beskrivning av hur dessa tillämpas i Samkalk:Rapport Beräkningshandledning Trafik- och transportprognoser (pdf, 1,7 kB)