Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trasigt vägräcke.

Skada på väganordning (SPVA)

Här finner du som entreprenör information om hur du söker behörighet i SPVA, systemet som används för att rapportera in en skada på väganordning.

När en eller flera väganordningar skadas utefter vägen ska detta rapporteras in av kontrakterad entreprenör samt att skadan ska åtgärdas. Inrapporteringen av skadan sker via en digital skadeanmälningsblankett, där samtliga handlingar som också hör till ärendet ska bifogas.

Tillgång till SPVA för projektledare

För anställda på Trafikverket krävs det att man finns med i behörighetsgruppen SPVA_Projektledare i Arthur för att få tillgång till SPVA. Ange även i samband med ansökan vilket/vilka områden som det önskas tillgång till.

Om projektledaren använder sig av stödjande byggledare eller projektingenjörer, som har ett konsult-konto på Trafikverket, är det behörigheten SPVA_Projektledare som ska sökas.

Tillgång till SPVA för entreprenörer

Entreprenörer som jobbar på uppdrag på Trafikverket måste först och främst ha ett externt konto för att kunna logga in. Kontakta din uppdragsgivare på Trafikverket för att få ett externt konto.

För att entreprenören ska få tillgång till SPVA behöver uppdragsgivaren även skicka in en ansökan via Arthur (Trafikverkets behörighetssystem) för behörighetsgruppen SPVA_Entreprenör. I samband med ansökan ska uppdragsgivaren även ange vilket/vilka områden som entreprenören ska ha tillgång till.

Tilldelning av områden

Om uppdragsgivaren inte angett i behörighetsansökan vilket/vilka områden som användaren ska ha tillgång till ska uppdragsgivaren skicka ett mail till förvaltningen via formuläret Kontakta oss. Behörighetsansökningarna måste först vara godkända. Förvaltningen hjälper då till med att lägga upp användaren i SPVA. Användaren kan inte skicka in eller hantera en skaderapport innan hen är tilldelad något område.

Mailet ska innehålla följande information:

  • Vilket system det avser.
  • Namn och företag på den sökande.
  • Användarid (ex abcklm90).
  • Vilket eller vilka områden användaren önskar tillgång till.

Support och kontakt

Vid hjälp med verksamhetsfrågor eller tilldelning av områden – kontakta förvaltningen via formuläret under Kontakta oss.

Vid incidenter men även vid support gällande kontoansökningarna i Arthur – kontakta Användarstöd IT på telefon 010-125 10 10 eller via formuläret under Kontakta oss.