Vi vill förbättra situationen för gång- och cykeltrafikanterna på väg 537 mellan Ekbacken/Enhagen och Tidö-Lindö i Västerås kommun.
Vi vill bygga en ny gång- och cykelväg mellan Ekbacken/Enhagen och Tidö-Lindö. Men Trafikverket kan bara planlägga gång- och cykelvägar i anslutning till en statlig väg, och den statliga vägen 537 slutar vid Gångholmen. Planen är därför att Västerås stad ska projektera och bygga gång- och cykelvägen på sträckan från Gångholmen till Tidö–Lindö. Den delen ingår alltså inte i Trafikverkets planläggningsprocess i detta projekt, utan den är begränsad till sträckan Ekbacken/Enhacken–Gångholmen.
Syftet är att få fler människor att cykla och gå samt att öka säkerheten för de oskyddade trafikanterna längs väg 537. I uppdraget ingår även att tillgänglighetsanpassa några av busshållsplatserna längs sträckan. Det gör vi i samarbete med Västerås Stad och Region Västmanland.
Bakgrund
Från Västerås centrum till Ekbacken/Enhagen finns det i dag en gång- och cykelväg. Om man ska fortsätta till Tidö-Lindö hänvisas däremot all gång- och cykeltrafik mellan Ekbacken/Enhagen och Tidö-Lindö till väg 537. Det är en 6 meter bred och relativt vältrafikerad väg, som på den här sträckan har en tillåten hastighet på 70 km/tim. Dessutom är vägrenen mycket smal. Sträckan används för arbetspendling, skolpendling och fritidsaktiviteter. Tidö-Lindö är ett attraktivt bostadsområde som ständigt utvecklas längs väg 537.
Tidsplan
Vi har börjat ta fram en vägplan för projektet, och vår upphandlade konsult gör löpande undersökningar i området.
I detta tidiga skede kan många saker påverka tidsplanen. Det bedöms till exempel att gång- och cykelvägen måste passera genom både ett naturreservat och ett Natura 2000-område, som båda innebär vissa tillståndsprocesser. Dessutom finns det arkeologiska kvarlämningar i området som kan behöva undersökas. Vi ska också samråda med myndigheter, näringsidkare och boende i området enligt de lagstadgade demokratiska krav som finns för att ta fram en vägplan.
Mot bakgrund av allt detta hoppas vi att vägplanen ska vinna laga kraft i slutet av 2022. I så fall bör bygget av gång- och cykelvägen kunna starta i under våren av 2023.
Under Dokument för projektet finns en mer detaljerad beskrivning av arbetet med vägplaneprocessen.