Dalarna Hastighetshöjande åtgärder, ökad säkerhet och kapacitet på järnväg mellan Falun och Borlänge
Vi planerar för att bygga om och öka säkerheten på järnvägen mellan Falun och Borlänge. I första hand ska ett antal plankorsningar ersättas med rörbroar samtidigt som kapaciteten förstärks med längre mötesspår i Ornäs.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
Denna åtgärd ingår som ett av flera objekt för att förbättra säkerheten och möjliggöra ökad hastighet för tåg på sträckan Falun-Frövi (en del av Bergslagsbanan). Delsträckan Borlänge-Falun, som också benämns bandel 323, ingår i Bergslagsbanan som är ett viktigt stråk för gods- och persontrafik.
Under projektets genomförande planerar vi att stänga ett antal plankorsningar för gångtrafik och ersätta dessa med planskilda övergångar i form av rörbroar och ersättningsvägar.
I Ornäs ska också kapaciteten öka genom att införa så kallad samtidig infart (ESIK) och förlängning av mötesspår, vilket innebär att mötande tåg inte behöver stanna för att passera det andra tåget. Detta ska kunna ske för tåg som är upp till 630 meter långa.
Projektet har också i uppdrag att inleda projektering för åtgärder som kan öka hastigheten på sträckan. Någon produktion av dessa åtgärder sker inte enligt nuvarande planering. I Ornäs kommer även ett nytt ställverk att installeras.
Nyheter
Tidplan
Detta kommer att hända under tiden som projektet pågår.
Projektering av entreprenaden genomförs.
Byggstarten planeras till sommaren 2024 och samtliga rörbroar ska vara klara ungefär ett år senare, hösten 2025.