Gävleborg Gävle hamn, ny spåranslutning över Näringen
Vi planerar för en ny direktansluten järnväg över Näringens industriområde och har startat elektrifieringen av befintligt järnvägsspår från Gävle godsbangård till Gävle hamn.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Elektrifiering och förlängning av järnvägsspåren över Näringen pågår. Trafikverkets målsättningen är att skapa smidigare och miljövänligare godstransporter mellan Gävle godsbangård och Gävle Hamn. Vi slipper då byta från ellok till diesellok på godsbangården, minimerar CO2-utsläpp och buller samt minskar kostnaderna för våra godskunder. En enkelresa till hamnen blir dessutom 30-45 minuter snabbare. Arbetet sker dagtid men både helg- och nattarbeten kan förekomma.
Projektets etapper
Etapp 1: KLART
Etapp 2: Rivning av byggnader, spårarbeten och elektrifiering av befintlig järnväg till Gävle hamn, 2019–2022
Etapp 3: Ny spåranslutning över Näringen–Gävle hamn
Den östra järnvägsövergången vid Skansbron (närmast vattnet) är fortsatt avstängd. Vi hänvisar till den västra övergången istället. |
---|
Etapp 3
Hösten 2020 tog vi ett nytt inriktningsbeslut för den nya spåranslutningen över Näringen, kallad etapp 3. I nuläget arbetar vi för att få fram en järnvägsplan samt fullfölja planprocessen för samråd. Vårt nya inriktningsbeslut möjliggör i framtiden en koppling från hamnspåret till Bergslagsbanan och nya Ostkustbanan norrut, liksom en direktanslutning i södergående riktning. Projektet Gävle–Kringlan, nytt dubbelspår har där en framtida koppling med i sina planer. Tills dess krävs tågvändning mot Bergslagsbanan.
Den befintliga järnvägsplanen (S-kurvan) är för närvarande pausad. Om den nya spåranslutningen till Gävle hamn kan byggas kommer inte del av befintlig järnvägsplan (S-kurvan) att behövas. Det finns idag nya förutsättningar som inte har varit kända tidigare. Att genomföra befintlig järnvägsplan (s-kurvan) med dagens ställda krav blir dyrt och medför en allt för stor barriäreffekt i området. Vi bygger för en långsiktig, grön och hållbar lösning. Dessutom får vi en bättre koppling mot planerad dragning av Ostkustbanans dubbelspår och frigör mark för företagande och bostadsbyggande.
Det nya alternativet ger oss en bättre lösning till lägre kostnad ur ett livscykelperspektiv. Tidigare alternativ klarade heller inte all sorts trafik.
Frågor och svar

Du som fastighetsägare kommer under planprocessen att få möjlighet till både enskilda och allmänna samråd.
Eventuella inlösen av fastigheter sker först när järnvägsplanen vunnit laga kraft.
Nej, spåret är endast avsett för godstrafik.
Här kan man läsa om Gävle kommuns planer för stadsomvandling Näringen. Den illustrerar planen för Näringen, från industri- och verksamhetsområde till en stadsdel med 6000 nya bostäder, arbetsplatser och serviceinrättningar.
Nyheter
Tidplan
Tidplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Upphandling av konsult för järnvägsplan.
Elektrifiering av befintlig järnväg och förlängning av bangården vid Gävle hamn, 2019-2022.