Logga in
Logga in

E4 Förbifart Stockholm På några platser börjar vi bli klara – det du ser är bara en bråkdel av E4 Förbifart Stockholm

Vi bygger E4 Förbifart Stockholm i flera delar, på olika platser, samtidigt. På några platser avtar nu det intensiva byggarbetet och vi går in i nästa fas.

E4 Förbifart Stockholm ska skapa smidigare resor, en tillgängligare region och minska sårbarheten i trafiken. Projektet är lika stort som Norra- och Södra länken, Essingeleden, Norrortsleden och Muskötunneln tillsammans. Det är många arbetsmoment från planering till öppnande.

Mer effektivt att bygga på flera platser samtidigt

Arbetet med E4 Förbifart Stockholm är uppdelat i ett femtontal delar, där till exempel en entreprenör bygger en trafikplats eller en sträcka av tunneln. Det gör att vi kan bygga på flera platser samtidigt vilket är mer effektivt än att bygga från A till B.

Olika typer av arbeten tar olika lång tid att utföra och den specifika platsens förutsättningar spelar också roll. Det är till exempel mer komplicerat att bygga och spränga under mark än ovan. Det här gör att delarna av E4 Förbifart Stockholm inte är färdiga samtidigt.

Arbetet har pågått i drygt sju år och vi har sprängt ut 90 procent av tunneln. Det pågår ett intensivt arbete och vissa delar ovan mark börjar bli klara.

När en fas är avslutad tar nästa vid

Vi bygger även E4 Förbifart Stockholm i flera faser, vi planerar, bygger och installerar. När ett bergutrymme är utsprängt kan vi börja de efterföljande arbetena med till exempel vägbana, teknikhus och pumpstationer. Först efter det kan vi påbörja nästa fas, installationsfasen. Då installerar vi all den teknik som ska göra din resa trygg och säker.

För att kunna installera tekniken behöver vi ha tillgång till en färdig tunnel. Att bygga och installera är två helt olika typer av arbeten som inte kan utföras parallellt eftersom vi behöver kunna röra oss på hela ytan samtidigt. Det är 3–4 år kvar tills den sista delen av tunneln är redo för installation.

Du kan läsa mer om faserna på E4 Förbifart Stockholms huvudsida som finns länkad här under.

E4 Förbifart Stockholm - www.trafikverket.se

Så här långt har vi kommit

  • 18 av E4 Förbifart Stockholms 21 kilometer går i tunnel.
  • Vi har nu sprängt ut 90 procent av tunnelutrymmet, det mostsvarar volymen på 10,5 av totalt 11 Globen.
  • Vi bygger sex nya trafikplatser längs sträckan; Kungens kurva, Lovö, Vinsta, Hjulsta, Akalla och Häggvik.
  • Cirka 79 procent av det totala arbetet med våra 6 trafikplatser är klart.