Logga in
Logga in

Stockholm Väg 260, Gudöbroleden, gång- och cykelväg och busskörfält

Nu blir det säkrare och smidigare för dig som cyklar, går eller åker buss längs Gudöbroleden.

Vad?

Ny gång- och cykelväg anläggs och befintlig byggs om för att uppfylla standard för regionala cykelstråk. Nya busskörfält anläggs.

Varför?

Skapa en trafiksäkrare gång- och cykelväg med bättre kapacitet och tillgänglighet. Skapa bättre framkomlighet för bussar.

Nuläge

Granskning av vägplan. Projektet har delats upp i två etapper. Delen i Stockholms stad (etapp 1) kommer göras tillgänglig för granskning 8 december 2025 - 19 januari 2026.

Om projektet

Den aktuella sträckan där åtgärder planeras är 5,5 kilometer. Sträckan börjar vid Grindstuvägen i Haninge kommun, cirka 100 meter söder om rondellen, går igenom Tyresö kommun och slutar i Stockholms stad, strax norr om trafikplats Skrubba, där det ansluter till Ältabergsvägen. 

Nuläge och utmaningar

Gång- och cykelstråket är ett utpekat regionalt cykelstråk i Stockholms län men uppfyller inte standarden för regionalt cykelstråk.

Från korsningen Skrubba Malmväg till trafikplats Skrubba saknas idag gång- och cykelväg. Dagens stråk är smalt med framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem. 

Så trafikerar bussarna sträckan

Gudöbroleden är också en viktig väg för kollektivtrafiken och den dagliga pendlingen med buss. På grund av framkomlighetsproblem kommer inte bussarna upp i målhastighet utan fastnar i köer vid högtrafik. 

Planerade åtgärder

  • Ny gång- och cykelväg anläggs och befintlig gång- och cykelbana anpassas och utformas för att huvudsakligen uppfylla regional cykelplan för Stockholms län.
  • Stråket utformas som dubbelriktad gång- och cykelbana.
  • Befintligt cykelstråk breddas till regional cykelstråksstandard mellan Skrubba Malmväg och Grindstugan, 2,7 km.
  • Ny gång- och cykelväg anläggs mellan Skrubba Malmväg och trafikplats Skrubba, 1,7 km. På den avslutande delen av sträckan föreslås en cykelväg anläggas med 3,5 m bredd.
  • Nytt busskörfält anläggs norrgående mellan hållplats Gudö och Sofieberg.
  • Nytt busskörfält anläggs södergående från trafikplats Skrubba till Skrubba Malmväg.  

Projektet uppdelat i två etapper

Inför kungörelsen av vägplanen har Trafikverket valt att dela upp projektet i två separata vägplaner (etapp 1 och etapp 2)

  • Etapp 1 stäcker sig från kommungräns mellan Stockholm och Tyresö till Skrubba koloniväg.
  • Etapp 2 sträcker sig från Grindstuvägen i Haninge kommun till och med kommungränsen mellan Tyresö kommun och Stockholms stad

Vad händer nu?

Projektet går snart in i ett så kallat granskningshandlingsskede för etapp 1, Stockholms stad. Vi kommer då redovisa ett färdigt planförslag. Granskningsperioden kommer pågå den 8 december 2025 - 19 januari 2026. 

Sedan samrådet i mars 2024 har vi gått igenom alla synpunkter och yttranden som vi har fått in på vägplanen och tittat på vad som är möjligt och inte möjligt att göra. Hur synpunkter bemötts framgår av samrådsredogörelsen.

Underlaget kommer finnas tillgängligt 8 december 2025 - 19 januari 2026

  • På denna sida under ”Dokument för projektet”
  • Trafikverket Östra regionen, Solnastrandväg 98, 171 54 Solna
  • Tekniska Nämndhuset, Fleminggatan 4 112 26 Stockholm 

Synpunkter under granskningsperioden

Under granskningsperioden kommer det finnas möjligt att lämna synpunkter på det nya förslag vi har arbetat fram via post och e-post. 

Om marken vi ska använda tillhör dig

Vi har rätt att ta mark i anspråk eftersom vägen är till för hela samhället.
Läs gärna mer här om vad som gäller vid markanspråk och ersättning.  

 

Tidsplan

Vi är i planeringsfas och håller på att ta fram en vägplan. I arbetet med vägplanen ingår dialog med närboende och andra berörda som får möjlighet se förslag och komma med synpunkter.

Under perioden hösten 2020 genomförde vi ett samråd. Efter samrådsperioden arbetar vi vidare med handlingarna med stöd av inkomna synpunkter. Hur synpunkterna hanteras och vävs in i projektet kommer du längre fram att kunna läsa om i vår så kallade samrådsredogörelse.

Samrådet är en fortlöpande process som pågår under hela planläggningsprocessen fram till kungörelse och granskning.

I februari 2021 tog länsstyrelsen beslut om att projektet inte medför betydande miljöpåverkan.

Samråd genomfördes den 14 mars 2024. 

Granskning är det sista steget innan fastställelse och innebär att vägplanerna går ut på remiss till berörda, till exempel närboende, sakägare, kommuner och verksamheter. 

Inför kungörelsen av vägplanen har Trafikverket valt att dela upp projektet i två separata vägplaner (etapp 1 och etapp 2), 

Etapp 1, delen i Stockholms stad, kommer göras tillgänglig för granskning 8 december 2025 - 19 januari 2026, där ett färdigt planförslag redovisas.

Etapp 2, delen i Tyresö och Haninge kommun, kommer göras tillgänglig för granskning 2026 där ett färdigt planförslag redovisas.

Vi planerar att skicka in vägplanen för etapp 1 för fastställelse under våren 2026.

 

Vi planerar för en byggstart under 2027

 

Frågor och svar om Gudöbroleden

Här kan du läsa svaren på de vanligaste frågorna som vi får från allmänheten.

De arbeten vi nu planerar för fokuserar på att förbättra för främst cyklister, gångtrafikanter och bussresenärer. Det finns problem med trafiksäkerheten och framkomligheten som vi vill lösa.

Den här sträckan är ett utpekat regionalt cykelstråk, vilket innebär att vägen ska uppfylla en viss standard för cyklister, vilket den inte gör idag.

Gudöbroleden är en viktig väg för kollektivtrafiken och den dagliga pendlingen med buss och det förekommer idag problem med bussarnas framkomlighet. Därför vill vi förbättra busskörfälten och ge bussarna förtur så att du som åker buss kommer fram lite snabbare. Region Stockholm Trafikförvaltningen planerar även för att i framtiden trafikera sträckan med en stombusslinje vilket ställer höga krav att bussarna kommer fram ordentligt.

När vi bygger en attraktiv och säker cykelväg så kommer fler att välja cykeln för till exempel pendling till och från jobbet. Det vet vi av erfarenhet.

Vi inom Trafikverket följer de så kallade transportpolitiska målen vilket bland annat innebär att vi ska uppfylla klimatmålen. Där är kollektivtrafiken och cykelpendling viktiga.

Problemen med framkomligheten och trafiksäkerheten är mer omfattande på sträckan norr om Grindstugan. Därför är det viktigt att vi prioriterar den sträckan just nu.

När fler förväntas gå och cykla längs Gudöbroleden så ser vi att biltrafiken kommer att minska vilket är positivt. Likaså kommer åtgärderna som vi genomför för kollektivtrafiken bidra positivt till både buss- och biltrafiken. Busstrafiken kommer inte att beblanda sig med biltrafiken i samma utsträckning som den gör idag, vilket bidrar till en mer framkomlig väg för bilisterna.

Det är viktigt att vi påverkar trafiken så lite som möjligt. Dagtid kommer alla körfält att vara öppna men viss störning kan ske, som exempelvis sänkt hastighet. Om vi behöver leda om trafiken tillfälligt under en kortare period så kommer det att ske på natten. Det är i nuläget för tidigt att svara exakt på frågan.

Vi är fortfarande i ett tidigt skede i planeringsprocessen och omfattningen kan ändras under projektets gång. Vi tror i dagsläget att byggnationen kommer att pågå under åren 2027-2029.

Vi som arbetar i projektet når du via webben, under fliken Kontaktuppgifter.

Det är vi på Trafikverket som ansvarar för och underhåller den här vägen, alltså väg 260 Gudöbroleden och den befintliga gång- och cykelvägen. Har du synpunkter kan du göra något av följande:

Ringa oss på: 0771-921 921 eller,
Skicka in ett ärende via vår webb trafikverket.se

Vi kommer att genomföra en bullerutredning på de sträckor som påverkas av våra kollektivtrafikåtgärder. Det innebär att vi undersöker om det behövs bullerskydd vid dessa åtgärder.

Om du har frågor om buller och vibrationer, besök trafikverket.se

Vår målsättning är att påverka gång- och cykeltrafiken så lite som möjligt under byggtiden. Vissa störningar kan komma att ske, som exempelvis smalare och ibland tillfälliga gång- och cykelvägar.

Kontakt

Henrik Blosfeld

Projektledare