Västmanland Väg 70, Kumla kyrkby, planskild korsning med järnväg
Vi planerar att bygga om plankorsningen mellan väg 70 och järnvägen vid Kumla kyrkby. Det gör vi för att öka trafiksäkerheten för trafikanter som ska passera och ta sig över järnvägen.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Riksväg 70 vid Kumla Kyrkby korsar i dag järnvägsspåret, men nuvarande säkerhetslösning med halvbom är föråldrad. Dessutom har det under åren skett tillbud och olyckor som lett till personskador, anläggningsskador och tågförseningar i plankorsningen. Vi planerar därför att slopa den, och i stället bygga en planskild korsning för att öka trafiksäkerheten. Den nya korsningen kommer både att förbättra framkomligheten för de trafikanter som passerar järnvägen och minska störningarna för tågtrafiken.
Utredning
Ett förslag har tagits fram där utformningen av bron medger en framtida hastighet om 100km/h för vägtrafiken. Tyvärr visar våra beräkningar att kostnaden för en sån bro överstiger budgeten för vad åtgärden får kosta. Därför har Trafikverket backat i planläggningsprocessen och tittar nu på andra förslag som istället skulle kunna vara möjliga. Utredningen kommer att pågå under 2022 och därefter kommer Trafikverket att fatta beslut om vilket alternativ vi går vidare med.
Nollvisionen
Trafikverket arbetar ständigt med att förbättra säkerheten kring landets plankorsningar (där väg och järnväg möts i samma plan). Riksdagen har fastställt att Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Nollvisionen innebär att vi ska arbeta efter ambitionen att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Olyckor i plankorsningar är statistiskt sett inte högt representerade, men när olyckor sker i dem så är det oftast med dödlig utgång eller allvarliga skador. Plankorsningsolyckorna har haft en nedåtgående trend under många år och arbetet fortsätter för att ytterligare minska olyckor och tillbud i plankorsningar runt om i Sverige.
Tidsplan
Dokument
Här finns möjlighet att läsa och ladda hem dokument om väg 70, Kumla kyrkby, planskild korsning med järnväg.
-
Dokument för projektet
Här finns möjlighet att läsa och ladda hem dokument om väg 70, Kumla kyrkby, planskild korsning med järnväg.
Projekt i närheten
I närområdet planerar vi även att bygga två gång- och cykelvägar: längs väg 70 mellan Kumla kyrkby och Sala och längs väg 723 Ransta–Kumla kyrkby. Läs mer om våra planer:
Kontakt
Jeanette Höök
Projektledare
Telefon: +46 10-123 17 04
Olivia Olsson
Markförhandlare
Telefon: +46 10-123 91 99