Västra Götaland Väg 2582 Granviksvägen, bärighetsåtgärder
Vi förbättrar bärigheten på Granviksvägen.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Väg 2582 Granviksvägen uppvisar många olika typer av skador. Vägen har lappats och lagats en längre tid i olika omgångar men kvaliteten försämras stadigt. Nu förstärker vi vägen, breddar den vid vissa kurvor och bygger fler mötesplatser. Vi kommer även att byta vägtrummor och sidotrummor.
Markägarfrågor och frågor om masshantering hänvisar vi till Marcus Nyström, arbetsledare Svevia. Se hans kontaktuppgifter längre ner på sidan.
Vi lägger upp information om avstängningar och vägomledning löpande under byggtiden, se under Aktuellt nedan.
Aktuellt

Pågående arbeten 23 maj–10 juni
Måndag 23 maj till onsdag 25 maj sker beläggningsarbeten på etapp 3.
Därefter cirka 30 maj–10 juni utför vi sidoytor och stödremsor längs samtliga tre etapper.
Beskrivning etapperna
Etapp 1 (röd linje) När vi arbetar på etapp 1, kommer du som ska åka till golfbanan att behöva följa skyltning för omledning och åka runt.
Etapp 2 (den blå linjen)
Etapp 3 (den svarta linjen)
Tidsplan
Frågor och svar
Här kan du läsa några vanliga frågor och svar för väg 2582 Granviksvägen. Klicka på plus (+) för att fälla ut varje frågas svar.
Nej. Vi kommer att bredda vägen vid vissa kurvor. Vi kommer också att bygga fler mötesplatser.
Vi kommer att börja dikningen vid södra infarten och arbeta oss fram till Otterstad. När vi gräver i vägen och byter trummor kommer vi att stänga av vägen etappvis.
Vi kommer att uppdatera webbsidan med vilka etapper som är avstängda.
Kommunen och Västtrafik har blivit informerade om arbetet. De arrangerar skolbussarna därefter.
Vi har haft kontakt med Lidköpings kommun och har presenterat tidplanen så att de kan planera sin verksamhet efter det.
Vi kommer inte att göra etapperna helt klara på en gång. Infräsning (se fråga om infräsning) och asfaltering kommer senare.
På en del etapper gräver vi ur vägen för att komma ner djupare och där förstärka vägen med nytt förstärkningsmaterial. På vissa sträckor räcker det med att fräsa in nytt material. (se fråga om infräsning) Vilken av metoderna det blir på en sträcka är baserade på en bärighetsundersökning som är gjord 2015.
Det innebär att man lägger på nytt krossmaterial ovanpå den gamla asfalten. Sedan fräser man ner krossmaterialet i vägen med en speciell maskin för att öka bärigheten
Nej.
Nej. Men vi kommer att ta bort en del berg med ett expanderande medel som gör att vi senare kan knacka och riva bort stenen.
Det kan finnas platser där vi behöver utöka dikningen.
Hus och lador påverkas inte av dikningen. Däremot kan vissa staket behöva flyttas av fastighetsägaren.
Generellt är vägområdet två meter från asfaltkant. Om det finns diken så är det i bakslänt som vägområdet slutar.
Samma som idag, det vill säga bashastigheten, 70 km/h.
Dokument
Kontakt
Elin Lans
Projektledare
Telefon: +46 10-123 37 97
Lars Broman
Byggledare
Telefon: +46 10-123 76 37
Peter Ringh
Frågor om infräsning och beläggning
Telefon: +46 10-124 24 55
Marcus Nyström
Arbetsledare, Svevia
Telefon: 010-458 18 79