Norrbotniabanan Såhär blir Norrbotniabanans tågstation i Robertsfors
Robertsfors får sin första tågstation när Norrbotniabanan byggs – tillsammans med en ny bro över Rickleån. Nu vet vi hur de kommer att se ut – se bilderna här.
Trafikverket har i nära dialog med kommunen prövat olika lösningar för att skapa en öppen, trygg och funktionell station.
– Målet har varit en ljus och välkomnande station och det tycker jag vi lyckats bra med, säger Jonny Bäck, projekteringsledare. Vi har kommit fram till en modern och trygg lösning, utan dolda hörn och med bra genomsikt genom hela stationen.
Stationsbyggnaden byggs i två våningar med sittplatser på båda planen. Övre plan ansluter direkt till perrongerna.
– Här kan man som resenär vänta på ankommande tåg både inom- och utomhus, säger landskapsarkitekt Mattias Lidén. Från stationshuset ser man tågen passera bron över Rickleån innan de rullar in. Det blir ett dramatiskt och vackert inslag.
Utvecklingspotential i närområdet
Stationen och området runt omkring planeras för att ge kommunen goda utvecklingsmöjligheter.
— Det här är en stor möjlighet för regional utveckling, förklarar Jonny. Robertsfors är den enda kommunen längst Norrbotniabanan som inte har en statlig järnväg och en järnvägsstation sedan tidigare. Nu får invånarna tågförbindelser till både Skellefteå och Umeå på ungefär 30 minuter.
– Robertsfors har haft en järnväg sedan tidigare, fortsätter Jonny. 1881 invigdes en smalspårig järnväg mellan Robertsfors och Sikeå som användes av industrin, men den har ingen anslutning till statens järnvägsnät.
Störningar under byggtiden
Boende i närområdet kan uppleva vissa störningar när bygget pågår. Rastplatsen vid Rickleån behöver rivas och Fiskestigen kommer att ledas om tillfälligt.
– Vi hoppas att allmänheten har tålamod under tiden, säger Jonny. För att ersätta rastplatsen bygger vi en ny med en cirkulär träterrass och en grillplats med eldfat i cortenstål. Det kommer bli en fin mötesplats när allt är klart.