Gävleborg E4, Kongberget–Gnarp, mötesfri väg i Nordanstigs kommun
Vi planerar att bygga om E4 mellan Kongberget–Gnarp till en mötesfri 2+1 väg för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
E4 mellan Kongberget–Gnarp är den sista sträckan på E4 mellan Stockholm–Sundsvall som saknar mötesseparering. Sträckan har en betydligt lägre standard än närliggande delar norr och söder om projektet, både avseende framkomlighet och trafiksäkerhet. Hastighetsbegränsningen är i huvudsak 80 km/h, men det finns även sträckor där vägen passerar genom samhällen där hastigheten begränsas till 60 km/h. Trots hastighetsbegränsning och hastighetskameror så är vägen olycksdrabbad och i behov av åtgärder.
Trafikverket planerar nu för en 2+1 väg i ny sträckning som börjar söder om Vattrång och slutar i norra Gnarp. Hastigheten på ny E4 blir 110 km/h. Den nybyggda sträckan blir ca 22 km lång och förses med mitträcke, planskilda korsningar och förbud mot långsamtgående fordon samt gående och cyklister. Dessa trafikanter kommer att hänvisas till gamla E4 som kommer att få en ny funktion i det regionala vägnätet. Denna väg kommer även att kunna fungera som omledningsväg i samband med reparationer och olyckor på ny E4.
Aktuellt just nu
Ett steg närmare ny E4
Den 30 september presenterade Trafikverket remissversionen av den Nationella planen för transportinfrastrukturen 2026–2037. I planen finns nu E4 Kongberget–Gnarp namngivet, med en planerad byggstart i perioden 1–3 år.
Läs mer >>
Fältarbeten
- Värdering av skog
- Provtagning på berg och jord
- Geotekniska undersökningar (sticksondering och borrningar)
- Arkeologiska undersökningar
- Projektering inför flytt av ledningar
För att kunna utföra arbetet kommer det nya vägområdet, med tillfälliga arbetsytor, att markeras ut i terrängen. Markeringar bestående av rödvita band (märkta Trafikverket) kommer att sättas ut i aktuella skogsområden. Syftet med markeringarna är att tydligt avgränsa arbetsområdet inför fortsatta arbeten i fält. Vi arbetar för att eventuella störningar och olägenheter ska bli så små som möjligt.
Mer information
Du hittar alltid aktuell information om projektet här på webben och vid behov gör vi också utskick till berörda hushåll. Du kan välja att få dem via mejl,
Anmälan mejlutskick
Nyheter
Planerad sträckning för ny E4, Kongberget-Gnarp
Tidplan
Tidplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Översiktskarta
Frågor och svar
I dagsläget är årsdygnstrafiken (ÅDT) för låg, det vill säga trafikflödet är inte tillräckligt högt för att motivera 2+2 väg. Vi bedömer också att en 2+1 väg blir säker för den trafikmängd som vi ser här på cirka 20 års sikt. Enligt Trafikverkets riktlinjer ska resurser utnyttjas effektivt i transportsystemet. Att bygga med högre standard innebär att andra viktiga trafiksäkerhetsprojekt får stå tillbaka.
Längs hela E4 är trafikmängderna olika. Norr om Gävle har vi ca 12 000–13 000 fordon/dygn och på delen Kongberget–Gnarp ca 8 000 fordon/dygn. Därför kan utformningen av E4 se olika ut, ibland 2+2 och ibland 2+1.
Dessa frågor beskrivs i miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) som går att hitta under Dokument/Fastställelsehandling.
Det vanligaste är att man skyddar vattentäkten med ett tätt material som hindrar föroreningar att tränga ner i marken. Oftast består de täta skikten av gummidukar, täta jordar eller betong och asfalt. Skyddets uppgift är att förhindra och fördröja att en förorening når ner till grundvattnet. Ovanpå det täta materialet, läggs sedan en dränering som leder föroreningen och vägdagvattnet bort från vattentäkten, mot t.ex. en damm, där vägdagvatten eller förorening behandlas.
I detta projekt kan det bli olika inlösen, både bostadsfastigheter och åtkomst till mark, se planbeskrivningen och buller utredningen under Dokument/Fastställelsehandling.
Inlösen av fastigheter är en svår och känslig process som måste skötas professionellt med stor lyhördhet. I grova drag värderas aktuella fastigheter av en oberoende expert. Utifrån värderingen ges ett bud till fastighetsägaren som sedan ska förhandlas innan en lösning nås. När det gäller näringsfastigheter och företag kan det förekomma fler kostnader att ta hänsyn till än rena fastighetskostnader. Det kan vara allt ifrån avbrottskostnader till förändrade marknadsförutsättningar, som går under begreppet "annan skada". Dessa skador ska värderas, förhandlas och ersättas.
Läs mer om hur Trafikverket arbetar med markåtkomst för utbyggnad av väg- och järnväg.