Bra att veta när du söker jobb hos oss
Hos oss finns över 150 yrken med placering på olika orter i hela landet. Lediga tjänster listas på sidan Lediga jobb. Du ansöker genom att logga in i rekryteringsportalen ”Min karriärsida” och lämna dina uppgifter.
Om rekryteringsprocessen
I flera av våra rekryteringsprocesser använder vi oss av arbetspsykologiska tester som urvalsverktyg innan vi bjuder in till en första intervju. För slutkandidaterna kan det bli aktuellt med kompletterande djupintervjuer och eller arbetsprover.
- Eftersom vi är en myndighet så betraktas alla inkomna ansökningshandlingar som offentliga. Det innebär att om någon begär ut dina ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.
- Vi tillämpar sex månaders provanställning i Trafikverket.
- Vi tillämpar ramavtal och undanber oss annonsförsäljare vänligt men bestämt.
-
En del tjänster hos oss innebär placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.
I vissa fall krävs även svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Vanliga frågor
Nedan ser du de vanligaste frågorna och svaren om rekryteringsprocessen. Klicka på respektive fråga för att se svaret.
Vi tycker att det är viktigt att du som söker jobb hos oss så snart som möjligt får besked om du har gått vidare i rekryteringen eller inte. Efter ett utvärderingsmoment/urval strävar vi därför efter att direkt ge dig återkoppling om detta.
Om du har varit på intervju kommer vi att kontakta dig personligen, annars får du ett meddelande via e-post om hur det har gått för dig i rekryteringen.
Vi ber dig alltid att besvara ett antal urvalsfrågor innan du skickar in din ansökan. Du behöver endast bifoga de bilagor vi bett dig om (till exempel CV, betyg eller intyg). Du kan bifoga max sex filer. Ingen fil får vara större än 4 MB (tillåtna filtyper är doc, docx, pdf, txt, jpg, gif eller bmp). Så snart du har skickat in din ansökan får du ett mejl som bekräftar att vi har mottagit den.
När du söker jobb på ”Min karriärsida” i vår rekryteringsportal samlar vi in följande uppgifter:
- Person- och kontaktuppgifter som namn, personnummer, adress, e-post och telefonnummer.
- Svar på urvalsfrågor för tjänsten.
- CV och övriga ansökningshandlingar som du bifogar.
- Resultat av tester om det görs för aktuell tjänst.
Dessa uppgifter måste du lämna för att kunna söka ett jobb på Trafikverket samt för att vi kunna hantera rekryteringsärendet.
När du har sökt en tjänst behåller vi uppgifterna i två år efter att rekryteringen blivit avslutad enligt RA-FS 2004:1 §2.
Min karriärsida
"Min karriärsida" ligger i systemet Heroma. Där får du skapa en användare, logga in och sedan fylla i och skicka in din ansökan.
Att jobba i staten – den statliga värdegrunden
Att vara anställd i staten för med sig rättigheter i form av en trygg arbetsgivare och ett givande samhällsuppdrag. Vi har dock även skyldigheter att förvalta vårt uppdrag och våra skattepengar på ett gott sätt. Våra arbetssätt och verksamheter utgår därför från den statliga värdegrunden: