Logga in
Logga in

Västernorrland Ådalsbanan, Sundsvall–Härnösand, ny sträckning

Vi planerar för framtida ny sträckning för Ådalsbanan på sträckan mellan Sundsvall och Härnösand. Fram till hösten 2026 pågår en fördjupad studie av delen mellan Birsta-Bye.

Vad?

Vi planerar för en framtida ny sträckning för Ådalsbanan på sträckan Sundsvall-Härnösand.

Varför?

Kustjärnvägen är ett viktigt stråk för Sverige och Europa. En ny sträckning på Ådalsbanan möjliggör ökad person- och godstrafik samt ger kortare restider.

Nuläge

Sedan 2014 finns en korridor som Trafikverket tagit ställning för, Blå-Öst dragning. Utredning pågår om den korridoren fungerar på sträckan Birsta-Bye med nya förutsättningar.

Kostnad

Sträckan finns inte med i nationell plan för transportinfrastrukturen, därmed saknas finansiering för fortsatt arbete.

Om projektet

Vi ska säkerställa att den valda korridoren Blå-Öst går att använda för en utbyggnad med de nya förutsättningarna utan att det medför oacceptabel påverkan på omgivning och befintlig tågtrafik. Den nya utredningen avser sträckningen mellan Birsta och Bye genom Timrå och ska påbörjas under hösten 2025 och vara klar hösten 2026. För att inte hindra övrig utveckling i Timrå kommun ska Trafikverket även utreda möjligheten att smalna av delar av korridoren där kommun eller näringsliv har behov av att exploatera.

I en avsiktsförklaring med Timrå kommun har Trafikverket kommit överens om ansvar och samarbetsformer för det fortsatta arbetet. 

Utbyggnaden finns inte med i nuvarande nationell plan för infrastrukturen transportsystemet 2022–2033. Projektet saknar därför finansiering och det är oklart när byggstart kan ske. Den nationella planen revideras vart fjärde år så den kommer att revideras 2026.

Bakgrund

Sträckan Sundsvall-Härnösand-Västeraspby är en del av Ådalsbanan som rustades upp 2003 - 2012. Den är kurvig med branta lutningar varför en järnvägsutredning mellan Sundsvall och Härnösand genomfördes 2012 - 2014. Trafikverket tog ställning att alternativ Blå-Öst ska ligga till grund för den fortsatta planeringen 2014 för framtida dragning av Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand. 

Ändrade förutsättningar

Efter järnvägsutredningen har förutsättningarna har förändrats avseende önskad hastighet, restider samt omgivningarna.

Samordnad planering

Med utgångspunkt i järnvägsutredningen pågick år 2015 - 2017 samordnad planering för att hitta lämpliga etappindelningar och en gemensam utbyggnadsordning samt precisering av järnvägskorridoren. Det resulterade i att korridoren är smalare vid SCA-Östrand samt att en mindre utökning av korridoren för ett norrgående triangelspår behövs i Birsta. 

Översiktlig linjestudie

Under 2022 har ett arbete med en översiktlig linjestudie pågått längs sträckan. Linjestudien visade på att korridoren fungerar för sträckorna Nacksta-Birsta och Bye-Härnösand. På stora delar av sträckan Birsta – Bye går det inte att uppnå målstandarden på 250 km/h för alla tågtyper, samt en önskvärd restid på 25 min mellan Sundsvall och Härnösand, med stopp i Sundsvall Västra och Timrå. Genomförda översiktliga linjestudier och gångtidsberäkningar visar på att ingen av de studerade alternativen klarar av att uppfylla den önskade restiden samt att det är små skillnader mellan alternativen. 

Strategi för utbyggnad 

2021 tog Trafikverket fram ett förslag på en strategi för utbyggnad där sträckan Timrå-Härnösand är den andra prioriterade sträckan, där bättre lutningsförhållanden kan möjliggöra kortare restider, ökad kapacitet och transporter med tyngre godståg.

Tidplan

1 Utredning Påbörjas hösten 2025–klar under hösten 2026

Frågor och svar

Här hittar du frågor och svar om den framtida dragningen av Ådalsbanan i Timrå kommun.

Den tidigare beslutade järnvägskorridoren Blå-Öst från 2014 gäller tills vidare. 

Trafikverket är skyldig att lösa in fastigheter när järnvägsplanen vunnit laga kraft.

Inlösen i förtid är bara möjligt där det finns synnerliga skäl och att stor sannolikhet att fastigheten blir inlöst med stöd av järnvägsplanen.

Önskad målstandard är hastigheter på 250 km/h så långt det är möjligt.  En önskad restid på 25 min mellan Härnösand och Sundsvall med 1 minuts stopp i Timrå och Sundsvall Västra. För att klara 250 km/h behöver radierna på järnvägens kurvor ska vara minst 3200 m samt att lutningen på järnvägen inte får överskrida 10 promille. 

Det är ett skyddsområde på 4 km från flygplatsen och inom den så krävs dispens från Luftfartsverket.

Den frågan är det svårt att svara på. Projektet behöver komma med i Nationell plan för transportinfrastrukturen för att påbörja projektering och byggande. 

I arbetet med utredningen ingår att planera för ett stationsläge med resandeutbyte i Timrå. Det är Trafikbeställaren Norrtåg tillsammans med kollektivtrafikmyndigheten (DinTur),  tågoperatörerna med flera som beslutar om var tågen ska stanna.

Kontakt

Håkan Åberg

Projektledare

Telefon: +46 10-123 73 88