Logga in
Logga in

Västra Götaland Ny järnväg Göteborg–Borås och Bibana Mölnlycke

Ny järnväg Göteborg–Borås och bibana till Mölnlycke ska förbättra arbets- och studiependlingen i stråket samt göra det möjligt att åka tåg till och från Landvetter flygplats.

English

Vad?

Ny järnväg Göteborg–Borås och bibana till Mölnlycke.

Varför?

Förbättrad arbetspendling samt koppling till Landvetter flygplats.

Nuläge

Vi tar fram järnvägsplaner för järnvägen Göteborg–Borås och bibanan till Mölnlycke.

Kostnad

Bedömd kostnad är cirka 48 miljarder kronor (2021 års prisnivå).

Om projektet

Sträckan Göteborg–Borås är ett av Sveriges största pendlingsstråk. Dagens pendling med buss och bil skapar trängsel både på trafikleder och i tätorterna och den enkelspåriga järnvägen räcker inte till. Med dubbelspår, som byggs för 250 kilometer i timmen, kan restiden mellan Göteborg och Borås kraftigt förbättras och antalet tåg öka rejält.

Bättre kommunikationer som gör det lättare att ta sig till jobb och studier skapar förutsättningar för regional utveckling och ger oss också möjlighet till ett mer hållbart och energieffektivt resande.

Den nya järnvägen kommer att trafikeras av persontåg med stationer i Mölndal, vid Landvetter flygplats och i Borås. I vår planering kommer vi inte att omöjliggöra framtida stationer i Bollebygd och vid Landvetter södra. Stationen vid Landvetter flygplats gör det möjligt att ta sig till och från flygplatsen med tåg från olika destinationer i Västsverige. Den nya järnvägen kommer att ansluta till Västlänken och de snabba regionaltågen kommer även att stanna på dessa stationer (Korsvägen, Haga och Centralen), medan fjärrtågen går direkt från Mölndal till Centralen.

Den nuvarande järnvägen, Kust till kustbanan, kommer att vara kvar för både person- och godstrafik när den nya järnvägen är klar.

Utöver en ny järnväg mellan Göteborg och Borås planerar vi också en bibana till Mölnlycke. Den ger en direkt koppling till den nya järnvägen och gör att det blir enklare att ta sig till flera olika orter, som Mölndal och Borås, och till Landvetter flygplats. Den innebär också att det blir lättare att arbeta eller studera i olika delar av regionen och att kommunen kan utvecklas och växa.

Nyheter

Tidplan

Som ett första steg i planläggningsprocessen fattade länsstyrelsen beslut om den nya järnvägen kan antas medföra betydande miljöpåverkan (BMP). För att de skulle kunna göra det behövde vi ta fram ett samrådsunderlag som översiktligt beskrev hur omgivningen kan komma att påverkas av den nya järnvägen. Samrådsunderlaget samråddes därefter och synpunkterna sammanställdes och bemöttes i en samrådsredogörelse. Samrådsunderlaget och samrådsredogörelsen låg sedan till grund för länsstyrelsens beslut att järnvägen kan antas medföra betydande miljöpåverkan. Länsstyrelsen fattade beslut om att projektet kan antas medföra betydande miljöpåverkan i juli 2020.

Lokaliseringsutredningen ska säkerställa en lokalisering som är lämplig med hänsyn till ändamålet och som ska kunna uppnås med minsta intrång och olägenhet utan oskälig kostnad. Vi tog fram en lokaliseringsutredning där vi identifierade, beskrev och utvärderade alternativa korridorer för den framtida järnvägen och redovisade ett förslag till korridor för den fortsatta planläggningen. Under lokaliseringsutredningen hölls flera samråd och granskning.

Vissa verksamheter ska tillåtlighetsprövas av regeringen. En tillåtlighetsprövning är en prövning enligt miljöbalken där det beslutas om en verksamhet är förenlig med miljöbalken och kan tillåtas på en viss plats. I oktober 2020 fattade regeringen beslutet att den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås ska tillåtlighetsprövas enligt 17 kap. miljöbalken. En beredningsremiss med berörda myndigheter genomfördes parallellt med granskningen av lokaliseringsutredningen 2022. En kompletterande beredningsremiss genomfördes hösten 2024. Vi skickade in ansökan om tillåtlighet inklusive lokaliseringsutredningen med miljökonsekvensbeskrivning till regeringen i mars 2025.

 

En järnvägsplan beskriver var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut. Planen visar vilken mark som behövs tillfälligt för bygget och permanent när tågen börjar gå på den nya järnvägen. Till varje plan finns en miljökonsekvensbeskrivning. 

De flesta miljöfrågor prövas inom ramen för järnvägsplanen, men för exempelvis vattenverksamhet krävs också tillstånd enligt miljöbalken. Tillståndsprocessen sker parallellt med planläggningsprocessen och prövningen sker hos mark- och miljödomstolen. 

Vill du veta mer om varje järnvägsplan? Se under respektive Delsträcka längre ner på sidan.

Från den 22 december 2022 till och med hösten 2024 var planläggningsprocessen pausad. Regeringen fattade den 22 december 2022 beslut rörande nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö som Göteborg–Borås var en del av. Beslutet innebar att Trafikverket avbröt planeringen för ett helt system med nya stambanor för höghastighetståg och att vi pausade arbetet med den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås till och med den 25 oktober 2023. Parallellt med beslutet fick Trafikverket uppdraget att utreda hur järnvägen kan utvecklas i stråket Göteborg–Borås.

Efter regionala samtal som leddes av Länsstyrelsen Västra Götaland undertecknade regionala parter ett avtal som reglerar medfinansiering och samverkan för den gemensamma sträckningen Göteborg–Borås. Sammantaget innebar det att planläggning av ny järnväg Göteborg–Borås från och med hösten 2024 kunde fortsätta samt att en ny planläggningsprocess för Bibana Mölnlycke kunde startas upp.

I och med den nya förutsättningen att bibanan ingår som en del av den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås så håller vi nu på att ta fram en tidplan för hur processerna kring planläggning ska bedrivas parallellt för huvudbanan, Ny järnväg Göteborg–Borås, och bibanan till Mölnlycke.

Byggstart

Vi planerar att börja bygga den nya järnvägen mellan 2029 och 2031. Byggtiden beräknar vi till cirka 10 år.

Delsträckor

Vi har delat upp sträckan mellan Göteborg och Borås i flera järnvägsplaner. I delsträcka Härryda kommer vi även att starta en lokaliseringsutredning för en bibana till Mölnlycke. 

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat svaren på några vanliga frågor från dem som bor där vi planerar för den nya järnvägen. Har du en annan fråga går det bra att skriva till oss, du hittar kontaktformuläret längst ner på sidan.

I arbetet med järnvägsplaner för den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås utgår vi från vårt högst rangordnande lokaliseringsalternativ från lokaliseringsutredningen. 

Att ta fram en järnvägsplan tar flera år. Under tiden vi tar fram en järnvägsplan hålls samråd och vi planerar två större samrådstillfällen per delsträcka. Till det första samrådet kommer vi ha tagit fram olika alternativa spårlinjer inom korridoren. Till det andra samråd kommer förslag till spårlinje med markanspråk samt miljökonsekvenser att redovisas. De fastighetsägare som blir direkt berörda av kommande järnväg kommer att kontaktas av Trafikverkets markförhandlare och få inbjudan till samråd. Du kan se när i tiden samråden planeras under respektive delsträcka här på webbsidan.

Om det visar sig att viss mark från en fastighet behövs för järnvägen så kommer marken bli inlöst. Vid inlösen eftersträvar Trafikverket att komma överens frivilligt med berörda fastighetsägare. Vi ersätter fastighetens marknadsvärde samt ett tillägg på 25%. Fastighetens marknadsvärde bedöms efter förutsättningen att ingen ny järnväg skulle byggas. Om delar av marken behöver lösas in ersätter Trafikverket fastighetens marknadsvärdeminskning samt ett tillägg om 25 %. 

Trafikverket följer gällande lagstiftning. Innan vi vet exakt hur enskilda fastigheter påverkas kan Trafikverket inte avgöra om det uppkommit skada som enligt gällande lagstiftning berättigar till ersättning. Innan vi har rätt att lösa in din fastighet måste järnvägsplanen fastställas och vinna laga kraft. Efter det kan vi lösa in direkt berörda fastigheter och du som fastighetsägare har då också rätt att begära att få din fastighet inlöst. Om du är ägare till en fastighet som blir berörd för vi en nära dialog med dig. Våra markförhandlare hjälper till med att hitta lösningar i de fall järnvägen påverkar din fastighet eller ditt företag. 

En fastighetsägare kan i undantagsfall få sin fastighet inlöst innan järnvägsplanen är fastställd. Detta gäller om du har synnerliga skäl och fastigheten måste säljas, till exempel på grund av dödsfall eller skilsmässa. Det ska också vara sannolikt att fastigheten kommer att behövas för järnvägen samt att fastigheten inte går att sälja till marknadsvärde.

Om du har en bergvärmeanläggning som påverkas av den nya järnvägen kommer Trafikverket tillsammans med dig att titta på möjliga lösningar och eventuell ersättning för att hålla fastigheten skadelös. 

I den här filmen får du veta mer om hur det går till när du ska få ersättning för att din fastighet eller mark påverkas av järnvägen.

I den här filmen berättar vi om hur vi får tillgång till mark och vilka ersättningar fastighetsägaren kan få.

Den här broschyren vänder sig till dig som blir berörd av att mark behöver användas vid ett väg- eller järnvägsbygge. 

Närboende kan bli berörda av den nya järnvägen, även om marken inte behövs för själva bygget. Det finns inget bestämt avstånd för hur nära järnvägen du kan bo, utan det är beroende av olika faktorer, oftast är det bullret som styr. Hur bullret sprider sig beror på om järnvägen går i markplan, uppe på bank eller nere i skärning, på bro eller i tunnel och hur landskapet ser ut. Det som också påverkar är möjligheterna till att skydda omgivningen från buller. Trafikverket tillämpar de riktvärden för trafikbuller som anges i proposition 1996/97:53 ”Infrastrukturinriktning för framtida transporter”, som har antagits av riksdagen.

För att klargöra vilka åtgärder som behöver göras för respektive fastighet kommer vi att göra fördjupade utredningar avseende buller, vibrationer och stomljud, både för när vi bygger och för när tågen sen går på den nya järnvägen. Detta utreds för varje berörd fastighet i järnvägsplanen. Vi gör till exempel en riskanalys för byggnader inom cirka 150 meter från där vi bygger. Detta för att ta reda på om det finns byggnader som kräver särskilda åtgärder för att minska risken för skada från vibrationer. Riktvärden gällande vibrationer räknas fram för varje byggnad och sätts så att byggnadsskador ska undvikas och baseras på grundläggningsförhållanden, byggnadens konstruktion och användning samt avstånd till järnvägen. Alla byggnader som ligger inom riskområdet där vi bygger kommer att genomgå en besiktning både före och efter våra arbeten.

I lokaliseringsutredningen för ny järnväg Göteborg-Borås har Trafikverket utrett ett antal olika alternativ och valt att rangordna de alternativ vi bäst anser uppfyller ändamålet med järnvägen. Den högst rangordnade korridoren är den som Trafikverket anser bäst uppfyller ändamålen. Det är även denna korridor som ingår i den överenskommelse som berörda kommuner, regionen och Swedavia med flera skrivit under. Det finns även näst högst rangordnade korridorer. Både högst och näst högst rangordnande korridorerna är utpekade som riksintresse. Att ett område har pekats ut som riksintresse kan påverka både bygglov och kommuners planläggning. Om du har frågor om bygglov i ett utpekat område ska du kontakta aktuell kommun. Det är kommunen som beslutar i dessa frågor. Det är regeringen som tar beslut om tillåtlighet för en korridor. Det är inte förrän regeringens beslut är taget som vi vet vilken korridor det blir. När beslutet är taget kommer vi att ta bort riksintresset för den korridor som inte väljs.

Vi ska inte längre planera för att järnvägen ska ingå i ett system av nya stambanor för höghastighetståg. Istället är den nya inriktningen att järnvägen ska förbättra förutsättningarna för arbetspendling i regionen samt anslutningen till Landvetter flygplats.

De förutsättningar som främst var styrande när vi tog fram och valde korridor var miljö- och samhällsvärden, investeringskostnad och samhällsekonomisk nytta, hastigheten tågen skulle färdas i, att järnvägen skulle trafikeras av persontrafik, målet för restid mellan Göteborg och Borås samt att järnvägen skulle ha stationer i Mölndal, vid Landvetter flygplats och i Borås.

Dessa förutsättningar kvarstår och därmed är den korridor vi tog fram i lokaliseringsutredningen fortsatt den som bäst uppfyller ändamålet med järnvägen även med den nya inriktningen.

Det är regeringen som fattar beslut om korridor för den nya järnvägen, i en så kallad tillåtlighetsprövning. En tillåtlighetsprövning är när regeringen prövar om ett projekt kan tillåtas enligt miljöbalkens regler. I mars 2025 skickade vi in ansökan om tillåtlighetsprövning till regeringen.

 

Den kommer att finnas kvar för både gods- och persontrafik.  

Trafikverket planerar för ett antal upprustningsåtgärder mellan Almedal och Borås. Läs mer om projektet här.

Riksintresse är ett område, plats eller objekt som är nationellt betydelsefullt. Trafikverket har ansvar att göra riksintresseanspråk för exempelvis områden som behövs för att bygga en ny järnväg som är viktig ur en nationell synvinkel. Den planerade järnvägen mellan Göteborg och Borås är en sådan.

Lokaliseringsalternativ som har rangordnats i vår lokaliseringsutredning för den nya järnvägen har därför klassats som riksintresse. Att ett område har pekats ut som riksintresse kan påverka både bygglov och kommuners planläggning. Om du har frågor om bygglov i ett utpekat riksintresse ska du kontakta aktuell kommun. Det är kommunen som beslutar i dessa frågor.

Så här arbetar vi med buller och störningar

Hur går det till när vi planerar en ny järnväg och när kan du vara med och påverka?

Dokument

På webbsidan Dokument hittar du handlingar som hör till Göteborg–Borås.

Upphandling

På vår upphandlingssida finns information om aktuella upphandlingar inom Göteborg–Borås samt bakgrundsmaterial och övrigt underlag.

Kontakt

Göteborg–Borås

Skicka ett meddelande till oss om du har frågor om Göteborg–Borås.