Logga in
Logga in

Norrbotten Haparandabanan, Haparanda, elektrifiering och plattform för finsk trafik

För att möjliggöra finsk tågtrafik till Haparanda behöver bl a en ny plattform byggas och de finska spåren elektrifieras.

Vad?

En ny plattform ska byggas på Haparanda station och de finska spåren ska elektrifieras.

Varför?

För att möjliggöra finsk trafik till Haparanda.

Nuläge

Arbetar med bygghandling.

Om projektet

För att finska elektrifierad tåg ska kunna gå till Haparanda C, behöver spåren från Laurila till Haparanda elektrifieras och en ny plattform byggas på Haparanda station vid det finska spåren. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket, Väylä (Trafikverkets motsvarighet i Finland), Haparanda stad, som äger stationshuset och Länsstyrelsen i Norrbotten, som bevakar byggnadsminnet som finns på stationshuset i Haparanda.

Trafikverket bygger den nya plattformen och anpassar den till dagens krav och standard. Väylä elektrifierar spåren och anpassar bron över Torneå älv och andra anläggningsdelar. Haparanda stad anpassar byggnaden och andra kringliggande delar. Projektet är EU-finansierat.

Tidsplan

Tidsplanen är preliminär.

1 Projektering 2023

2 Byggstart Våren 2024

3 Klart Oktober 2024

En eu-flagga samt logo-texten "Med finansierat av Europeiska unionens fond för ett sammanlänkat Europa

Kontakt

Peter Keisu

Telefon: +46 10-123 81 62


Informationen nedan visas enbart inom Trafikverkets nätverk

Innehållsansvarig
Peter Keisu
Kommunikatör
Eva-Lotta Ögren