Dalarna Väg 1012, bro i Oxberg
Vi planerar en ny brolösning på väg 1012 i Oxberg för att separera väg- och järnvägstrafiken från varandra.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Den bro som år 1898 byggdes över Österdalälven vid Oxberg var en kombinerad väg- och järnvägsbro. I november 2016 stängdes Oxbergsbron av för trafik då den hade besiktigats med omfattande skador. Sedan dess finns en provisorisk bro på plats, även den en kombinerad väg- och järnvägsbro.
Nu planerar vi att bygga två nya broar där väg- och järnvägstrafiken separeras från varandra. Bron för järnvägstrafik byggs i befintligt läge och bron för vägtrafik byggs i nytt läge.
Påverkan under byggtiden
Arbetet med att bygga två nya broar på väg 1012 i Oxberg startar under vårvintern 2026. Det handlar om en ny vägbro och en ny järnvägsbro som ska separera trafikslagen. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten i området.
Vägbron byggs först
Den nya vägbron byggs uppströms från den befintliga bron. Samtidigt bygger vi om korsningen vid väg 70, där ett nytt vänstersvängfält kommer förbättra framkomligheten.
Eftersom vägbron får en ny placering påverkas trafiken mycket lite under byggtiden. Både väg- och järnvägstrafik fortsätter som vanligt på den befintliga bron. I samband med trafikomläggning och arbetet på väg 70 kan framkomligheten vara begränsad under några dagar.
Arbetet med vägbron startar vårvintern 2026 och beräknas vara klart sommaren 2027.
Järnvägsbron byggs därefter
När vägbron är färdig påbörjas arbetet med den nya järnvägsbron. Den kommer att byggas på samma plats som dagens bro. Den gamla bron tas bort, den nya monteras på land och skjuts sedan på plats.
Under tiden arbetet med järnvägsbron pågår kommer tågtrafiken genom området att vara avstängd.
Klart hösten 2028
Hela projektet beräknas vara klart hösten 2028.
Tidsplan
Arkitekttävlingens vinnare
År 2020 utlyste Trafikverket en arkitekttävling för de två broarna, och 15 oktober 2020 presenterades Kinetik som vinnare. Juryns motivering lyder:
"Kinetik är ett helgjutet förslag, där form, konstruktion och genomförbarhet har vägt lika tungt och vittnar om ett mycket lyckat samarbete mellan arkitekt och konstruktör. De två broarna är utformade som en arkitektonisk helhet och utgör en vacker siluett på håll - men de är också genomarbetade in i minsta detalj och har kvaliteter även i den nära skalan. Järnvägsbrons robusta och enkla stålkonstruktion smälter väl in i omgivande skogslandskap samtidigt som den har potential att bli ett nytt landmärke i bygden. Kinetik är ett gott exempel på hur en järnvägsbro längs en industrijärnväg kan utformas – som ger inspiration till framtida brobyggande i hela Sverige."
Toppbilden visar det vinnande tävlingsbidraget.