Kronoberg Södra stambanan, Alvesta – Älmhult, kontaktledningsupprustning
Trafikverket rustar upp järnvägssträckan Alvesta – Älmhult och Alvesta bangård för att möta framtidens krav på en driftsäker järnväg. Vi byter bland annat ut kontaktledningssystemet och uppgraderar strömförsörjningen.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Sträckan Alvesta – Älmhult är en del av Södra stambanan och är en hårt trafikerad del av järnvägsnätet. Den sträckan och Alvesta bangård, där Södra Stambanan och Kust till kustbanan möts, har nu behov av upprustning. Detta för att den har nått sin tekniska livslängd och för att minska risken för driftstörningar. Kontaktledningssystemet mellan Alvesta och Älmhult ska därför moderniseras, med byggstart i februari 2025 och beräknad färdigställning i slutet av 2028.
Syftet med upprustningen är att skapa en mer stabil och lättunderhållen järnväg som är mindre störningskänslig. Sträckan Alvesta – Älmhult byter vi ut hela kontaktledningssystemet, installerar ett nytt strömförsörjningssystem och hjälpkraftsanläggningen uppgraderas. I Alvesta rustas hela bangården upp, bland annat byter vi ut stolpar, kablage och belysning.
De åtgärder som vi gör på sträckan kommer vid tillfällen att påverka tågtrafiken på olika sätt. Dessa planerade åtgärder innefattar nattarbeten, enkelspårsdrift och totalavstängningar. Det är ibland svårt att inte störa trafiken när man utvecklar transportsystemet, men det som genomförs är planerat för att ha så liten negativ påverkan som möjligt. Hur dessa arbeten påverkar din resa kan du se hos ditt resebolag.