Logga in
Logga in

Skåne Väg 19, Bjärlöv–Broby, mötesfri väg

Vi bygger om väg 19 mellan Bjärlöv och Broby eftersom vägen är hårt trafikerad och trafiksäkerheten är låg. Vägen är en viktig nord-sydlig förbindelse mellan sydvästra Småland, nordöstra Skåne och Österlen.

Vad?

Ombyggnation till mötesfri väg.

Varför?

Vägen är hårt trafikerad och trafiksäkerheten är låg.

Nuläge

Produktion.

Om projektet

Väg 19 mellan Kristianstad och Broby ingår i det utpekade huvudvägnätet för långväga godstransporter, som betjänar de skånska färjehamnarna. Vägen har dessutom en viktig funktion för samhällena längs vägen, inte minst som pendlingsväg till arbetsplatser och annan trafikalstrande verksamhet.

Målet med projektet är att öka trafiksäkerheten och tryggheten, förbättra framkomligheten på den 16 kilometer länga sträckan samt att minska störningarna för boende utmed vägen. 

Aktuellt

Natten mellan söndagen den 26 oktober och måndagen den 27 oktober kommer arbete pågå med att leda tillbaka trafiken på befintlig Riksväg 19. Detta medhjälp av den nybyggda vägen som går från Groansvägen till befintlig Riksväg 19, som ansluter norr om järnvägsviadukten i höjd med Vasahusvägen. Detta medför att busshållplatserna i Bjärlöv kommer att flyttas till provisoriska hållplatser på Norra Bjärlövsvägen.

Under vecka 44 (27 oktober–2 november) kommer trafikreglering att ske med trafikljus i Nöbbelöv samt ett mellan Knislinge och rastplats Anilla.

I övrigt är trafiken dubbelriktad, men arbeten sker vid sidan av vägen. Här kommer det stå barriärer och vara sänkt hastighet.

Cykelvägen mellan Knislinge och Broby leds om vid befintlig passage över Väg 19 medan arbetet med den ny planfria passagen pågår. Det kan vara lämpligt att leda cykeln förbi omledningen. Tillfälligt staket finns uppsatt längs med cykelvägen där arbete utförs parallellt med cykelvägen. Detta medför att full bredd inte uppnås överallt. 

Vänligen visa hänsyn

Framkomligheten och miljön kommer att påverkas under entreprenadtiden.

Vänligen visa hänsyn och förståelse för personalen som utför arbete. Var rädda om varandra i trafiken. 

Tidsplan

Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.

1 Vägplan vann laga kraft 22 april 2021

2 Byggstart Augusti 2024

3 Totalavstängning Vecka 35–36 2025

Fördjupning

Här kan du läsa om projektet.

En naturvärdesinventering genomfördes under sommaren 2014. Naturvärdesinventeringen finns att läsa under "Dokument". En detaljerad Naturvärdesinventering för Natura 2000-området Matsalycke genomfördes under 2015 och denna finns också att läsa under "Dokument".

Sträckan Bjärlöv–Broby anses vara ett arkeologiskt och kulturhistoriskt intressant område. Statens Historiska Muséer arbetar med flera arkeologiska utredningar på sträckan, på uppdrag av Trafikverket.

Informationsfilmer från Arkeologerna

Väg 19 norr om Kristianstad är del av ett kommunikationsstråk med gamla anor. Hösten 2021 genomfördes arkeologiska undersökningar med anledning av att vägen skall byggas om. I två korta filmer berättar vi om torpet Ekelund söder om Hanaskog och om ett par närliggande platser med så kallad fossil åkermark, marker som tidigare odlats men som numera ligger övergivna.

Om ett par månader planerar vi att påbörja den sista undersökningen inom projektet. Då skall spåren efter en kvarn invid Almaån, norr om Hanaskog, undersökas närmare.

Kontakt

Håkan Bertilsson

Projektledare

Telefon: +46 10-123 66 83

Max Höijer

Markförhandlare

Telefon: +46 10-123 91 42