
E4 Förbifart Stockholm Nödsystem ska öka brons driftsäkerhet
Tappströmsbron ska utrustas med ett nödmanövreringssystem för att öka driftsäkerheten, enligt förändrade krav. Under installationsarbetet påverkas framkomligheten för sjötrafiken.
Den nya Tappströmsbron färdigställdes i december 2023 och de sista drifttesterna godkändes i oktober 2024. Men sedan bron upphandlades 2018 har kravställningen förändrats – nya broar ska numera utrustas med ett nödmanövreringssystem.
Ökad robusthet och driftsäkerhet
Tappströmsbron är byggd enligt då gällande kravställning och saknar därmed ett nödmanövreringssystem. Framkomligheten på vägen är mycket högt prioriterad och Trafikverket anser att bron ska utrustas med ett nödmanövreringssystem för att öka dess framtida robusthet och driftsäkerhet vid oförutsedda händelser. Utredning pågår gällande val av system, vilket beräknas vara klart under april.
Ett nödmanövreringssystem ger ökade möjligheter att nödstänga brons öppningsbara del om fel skulle uppstå i styrsystemet medan bron är i öppet läge.
– Kraven har förändrats och då rättar vi oss efter det. Det viktigaste är att vi har en bro som fungerar ändamålsenligt och säkert, säger Daniel Burström, biträdande sektionschef och talesperson för Trafikverkets arbeten med Ekerövägen.

Påverkan på sjötrafiken
Att projektera, installera och testa systemet tar ungefär fyra till sex månader. Under installation och testning kommer bron att öppnas för sjötrafik i begränsad omfattning.
Öppningar för båttrafik kommer att ske vid ett fåtal schemalagda tider: Fredagar kl. 20:30, lördagar–söndagar kl. 09:30, 16:30 och 17:30. Beslutet om justerade öppningstider träder i kraft senast den 1 maj 2025.
Vägtrafiken påverkas minimalt genom att bron kommer att öppnas vid färre tillfällen än vanligt under installations- och testperioden.
Informationsskyltar kommer att sättas upp för att ge förhandsinformation till både sjö- och vägtrafik.
Aktuella öppningstider för Tappströmsbron finns angivna på Sjöfartsverkets webbsida
Frågor och svar
Det är numera ett krav och vi bedömer att det ökar brons framtida robusthet och säkrar driften vid oförutsedda händelser.
Framkomligheten på vägen är väldigt högt prioriterad, men mekaniska fel och styrproblem kan vid ogynnsamma omständigheter orsaka långvariga trafikstopp med betydande påverkan på både väg- och sjötrafik.
Det är ett system för de tillfällen när det ordinarie styrsystemet inte fungerar. Detta ger driftpersonalen ökade möjligheter att nödstänga brospannet om ett fel skulle uppstå i brons styrsystem medan bron är i öppet läge.
Även med ett nödmanövreringssystem på plats kvarstår dock risken för tekniska fel, men systemet kan minska tiden för felavhjälpning.
Tappströmsbron är byggt enligt gällande kravställning. Denna kravställning fanns inte när Tappströmsbron handlades upp 2018. Om bron hade handlats upp i dag hade ett sådant system funnits med i planeringen.
Sjötrafik som kräver öppning kommer att ha begränsade möjligheter att trafikera förbi Tappströmsbron under tiden vi installerar och testar nödmanövreringssystemet. Framkomligheten på vägen är väldigt högt prioriterad i detta.
Öppningar för båttrafik kommer fr o m den 1 maj att ske vid ett fåtal schemalagda tider: Fredagar kl. 20:30, lördagar–söndagar kl. 09:30, 16:30 och 17:30.
Kravställningen och behovet blev ett faktum i slutet av 2024. Därefter har vi även behövt göra risk- och konsekvensbedömningar. Vi har jobbat så snabbt vi kan. Vi vill heller inte vänta till nästa vinter, då vi inte vill leva med risken. I stället har vi valt att agera så snabbt vi kunnat.
Ungefär en miljon kronor. Men det är numera ett krav och det viktigaste är att vi har en bro som fungerar ändamålsenligt och säkert. Framkomligheten på vägen är väldigt högt prioriterad.
Nej, Tappströmsbron är byggt enligt gällande kravställning och handlades upp innan kravet om nödmanövreringssystem infördes.
Nej, det är ett krav som tidigare inte fanns. Men vägtrafikens framkomlighet är högt prioriterad och är mycket störningskänslig. De problem Tappströmbron har haft under testperioden är normala.
Vägtrafiken påverkas minimalt genom att bron kommer att öppnas i mindre omfattning under installations- och testperioden.
Nej, vi ser inget fel på brons funktion, den kan öppna och stänga som den ska. Vi vidtar den här åtgärden för att minimera riskerna vid oförutsedda händelser.
Nej, Tappströmsbron är en öppningsbar bro, vilket innebär att det alltid kommer att finnas en risk för driftstörningar som påverkar vägtrafiken.
Även om nödmanövreringssystemet minskar risken för långvariga driftstopp kan extrema händelser inträffa.
Tappströmskanalen är en allmän farled och ingår i ett stort nät av farleder som Sjöfartsverket ansvarar för. Kanalen anses vara av väsentlig betydelse och Sjöfartsverket begär med stöd av farledslagen att bron även i framtiden ska vara öppningsbar. Men sjöfarten behöver samtidigt anpassa sig efter de spärrtider som finns för öppnande av bron. Trafikverket äger Tappströmsbron och bestämmer vilka tider den ska öppnas.
Tappströmsbron är en öppningsbar bro över en allmän farled och kommer att fortsätta vara det.