
Väg 259, Tvärförbindelse Södertörn Vi uppdaterar kostnadsanalysen för Tvärförbindelse Södertörn
Regeringen efterfrågar ett nytt beslutsunderlag och sänkta kostnader för Tvärförbindelse Södertörn innan byggstartsbeslut kan tas. Den 19 maj ska Trafikverket redovisa en ny kostnadsanalys till regeringen.
Regeringen har under början av 2025 gett Trafikverket besked om byggstart i ett antal infrastrukturprojekt. Några av de projekt som Trafikverket föreslagit har fått ett uppdrag för ytterligare utredning av kostnader. I dessa projekt har kostnaden ökat mer än 15-30 % varav väg 259, Tvärförbindelse Södertörn är ett.
Ny kostnadsanalys redovisas 19 maj 2025
Trafikverket har fått i uppdrag att se över och minska kostnaderna för bland annat projekt Tvärförbindelse Södertörn och kapacitetsförstärkningen på E4/E20 mellan Fittja och Vårby backe (Vårbybroarna) och återkomma snarast möjligt med en ny kostnadsbedömning och förnyad bedömning om byggstart. Senast den 19 maj 2025 ska Trafikverket redovisa en ny kostnadsanalys, där både nyttovinsten, kostnadskalkyler och förväntad tid för byggstart finns med.
– Vi behöver arbeta vidare med att sänka kostnaderna ytterligare och se över möjligheterna till ökad medfinansiering för väg 259, Tvärförbindelse Södertörn. Nu har vi några månader på oss att fokusera extra på att analysera hur vi kan minska kostnader och återkomma med lägre kostnader för projektet, säger Alexandra Stassais Söderblom, projektchef för Tvärförbindelse Södertörn.
Efter att underlagen är inlämnade kommer regeringen ta beslut om hur Tvärförbindelse Södertörn och Vårbybroarna ska fortlöpa.
Läs mer
Här nedan länkar vi till Regeringskansliets hemsida och regeringens beslut för att läsa mer.