Logga in
Logga in

Stockholm Väg 283, Grisslehamn, ombyggnad av korsning

Vi bygger om korsningen mellan väg 283/Skatuddsvägen till en mindre cirkulationsplats. Vi bygger trottoarer och ett nytt övergångsställe.

Vad?

Ombyggnation av korsning till mindre cirkulationsplats. Nya trottoarer, övergångsställe samt flytt av busshållplats.

Varför?

För att förbättra framkomligheten och öka trafiksäkerheten i korsningen mellan väg 283 och Skatuddsvägen.

Nuläge

Arbetena klara och vägen öppnad.

Om projektet

I korsningen mellan väg 283 och Skatuddsvägen i Grisslehamn fanns det problem med köbildning. Vägens utformning och karaktär stämmer inte överens med skyltning och trafikföreskrifter. Idag upplevs det som att väg 283 är huvudled. Enligt trafikföreskrifterna har fordon som kommer från Skatuddsvägen och hamnen företräde vid vänstersväng in på väg 283.

När vi har byggt om korsningen kommer det att bli bättre framkomlighet och trafiksäkerhet i korsningen. Utformningen av korsningen kommer inte längre att upplevas motstrida nuvarande skyltningar och lokala föreskrifter.

Trafiksäkerheten blir också bättre för fotgängare eftersom vi förlänger trottoaren, gör ett nytt övergångsställe och flyttar busshållsplatsen. 

Nya rondellen i Grisslehamn blev billigare och öppnade tidigare 

Hösten 2024 startade ombyggnationen av korsningen mellan väg 283 och Skatuddsvägen i Grisslehamn. Den milda vintern gjorde att entreprenören kunde bygga fortare vilket innebar att vi blev klara och kunde öppna den nya cirkulationsplatsen för trafik redan den 9 maj. Projektet har även kostat mindre än beräknat att genomföra.

Vi är glada att vi kunde öppna tidigare än planerat så att trafiken kunde komma fram lättare redan i maj, säger Moa Danielsson projektledare på Trafikverket.

Extra åtgärder och ny gångbana säkrare för fotgängare

Det är många som rör sig till fots i Grisslehamn, framförallt på sommaren. Gångbanan från cirkulationen i korsningen i riktning mot Singö är förlängd för att det ska bli lättare att gå från hamnen till busshållplatser och butiker.

Busshållplatslägena är ett tillägg och de har fått ett nytt utrymme närmre rondellen för att av- och påstigningsplatsen ska bli säkrare. Dessutom har vi lagt till en extra ny trottoar förbi ICA för att skapa en tryggare miljö för fotgängare, samt en linjemålning med heldragen linje på vägen i riktning mot korsningen till Singö för att markera gränsen mellan vägbanan och gångbanan. 

Till en följd av att vi såg att många av godstransporterna är långa har vi minskat radien i den inre rondellen under arbetets gång, för att anpassa den för att långa transporter ska kunna passera den nya cirkulationsplatsen på ett bra sätt. 

– Under projektets gång har vi sett möjligheter att förbättra flera saker och det känns roligt att vi kunnat göra det när vi ändå bygger om. Såklart är det roligt att vi även kunnat bygga under budget, säger Moa Danielsson. 

Projektet avslutat

Nu är projektet avslutat. Webbsidan stängs 1 oktober.

Det här projektet genomförs utan planläggning. Vad innebär det?

När det inte finns någon plan upprättad finns det inte heller någon möjlighet för utställning och överklagande. Istället utfärdar vi ett ställningstagande som motiverar varför en åtgärd bedöms uppfylla kraven för typfall 1. Kraven på typfall 1-projekt är att åtgärderna ska utföras på befintlig väg eller järnväg och vara små och okomplicerade. Dessutom ska åtgärderna inte medföra mer än marginell ytterligare påverkan på omgivningen, och eventuell markåtkomst måste var frivillig. Ställningstagandet godkändes 2022.

Översiktskarta

Översiktskarta som visar korsningen som ska byggas om.

Schematisk placering av mindre cirkulationsplats.

Kartan i större format (jpg, 257 kB)
©Lantmäteriet, Geodatasamverkan

Tidsplan

1 Planerad byggstart hösten 2024

2 Byggskede Arbete från slutet av september 2024–Arbeten avslutas till sommaren 2025

3 Klart Klart 1 juni 2025

Nyheter för väg 283 Grisslehamn

Kontakt

Moa Danielsson

Projektledare

Telefon: +46 10-123 29 98