Logga in
Logga in

Stockholm Väg 77, Uppsala länsgräns–Eknäs

Vi bygger om väg 77 mellan Uppsala Länsgräns och Eknäs. Nu i december börjar vi flytta tillbaka trafiken till den ombyggda vägen på en lång sträcka mellan länsgränsen och Gottröra.

Vad?

Vi bygger om väg 77 mellan Uppsala länsgräns och Eknäs.

Varför?

Ökad trafiksäkerhet och framkomlighet för alla trafikanter samt mindre miljöpåverkan.

Nuläge

Vi är i byggskedet.

Om projektet

Aktuellt i projektet

(uppdaterat 2025-12-04)

Vi är i byggskedet och bygger om den befintliga vägen mellan länsgränsen och Eknäs.

Vi flyttar tillbaka trafiken till den ombyggda vägen

Under veckorna 50 och 51 kommer vi att påbörja att flytta tillbaka trafiken till den ombyggda vägen på en lång sträcka mellan länsgränsen och Gottröra. Vi flyttar tillbaka trafiken på en drygt 3 kilometer lång sträcka och det innebär att vi nu i vinter har cirka 600 meter tillfällig väg kvar på en delsträcka fram till Gottröra.

Den ombyggda vägen är inte helt klar vilket innebär att det fortfarande är ett arbetsområde med byggtrafik men huvuddelen av sträckan fram till Gottröra kommer att ha hastigheten 70 km/tim.

Öster om Gottröra kommer trafiken nu i vinter fortsatt gå på tillfällig väg enligt karta nedan.

Ny belysning i Gottröra

Den nya belysningen genom Gottröra är nu även i drift. Under maj/juni 2026 kommer vägen fram till Gottröra, samt genom Gottröra samhälle, att färdigställas helt. Då kommer även de nybyggda busshållplatserna samt gång- och cykelvägarna att vara klara.

Uppdaterad tidplan

Vi har sett över tidplanen och delar av projektet kommer att färdigställas under 2027. Vi planerar dock att delöppna huvuddelen av projektet under slutet av 2026. Vi kommer att uppdatera med mer detaljer om detta under 2026 och vår nuvarande målsättning är att färdigställa nya väg 77 så tidigt som möjligt under 2027.

Uppehåll över helgerna

Från och med fredagen den 19 december och fram till den 12 januari kommer det endast att pågå mindre arbeten. Normalt inga arbeten som kräver vakt eller signalreglering eller som har stor trafikpåverkan kvällar eller helger.

Det blir inte heller några sprängningsarbeten.

Vi tackar för visad hänsyn och önskar God Jul och Gott nytt år!

Under vintern 2025/2026 och våren 2026

Fram till den 19 december och från den 12 januari kommer vi att göra olika arbeten, exempelvis sprängningsarbeten. Vi ska även bygga nya sträckor tillfällig väg.

Tillfälliga vägsträckor som inte längre används ska rivas och material kommer att återanvändas i vägbygget så långt det är möjligt.

Det pågår även andra arbeten längs hela sträckan, exempelvis avverkning av träd, vägtrummor, skyddsåtgärder och skyltarbeten

Under senvåren 2026 är planeringen att trafikera nya vägsträckor med tillfällig väg.

Framkomlighet under byggtiden

(uppdaterat 2025-12-04)

Här beskriver vi det normala läget för framkomligheten men avvikelser kan komma att ske.

Befintliga anslutningar ska vara öppna men nödvändiga anpassningar kommer ske under byggtiden.

Befintliga busshållplatser ska vara öppna under byggtiden men kommer under vissa perioder flyttas till tillfälliga lägen. Det ska alltid finnas en grusyta bredvid för av- och påstigande.

Vi vädjar till dig som färdas genom arbetsområdet att vara uppmärksam på avstängningar och skyltning. Tillsammans minskar vi olycksrisken, både för vägarbetare och trafikanter.

Tillfälliga vägar

För att kunna bygga om vägen leder vi in trafiken på tillfälliga vägar.

På kartan visas aktuella sträckor för tillfälliga vägar. 

Karta som visar tillfälliga vägsträckor

Karta som visar hur trafiken på väg 77 leds om på tillfälliga vägsträckor. 

Karta som visar hur trafiken på väg 77 leds om på tillfälliga vägsträckor. Bild: Trafikverket.

De tillfälliga vägarna är nödvändiga för att kunna bygga om den befintliga vägen med god arbetsmiljö och acceptabel framkomlighet. De tillfälliga vägarna får hastighet 50 km/tim och kommer oftast att vara för dubbelriktad trafik.

Hastighet

Inom arbetsområdet ska det normalt vara hastighet, 70 km/tim men lokalt kan det av trafiksäkerhetsskäl och vår arbetsmiljö vara 50 km/tim. Tillfällig väg har alltid hastigheten 50 km/tim.

Trafiksignaler/vakter 

Det kommer även vara nödvändigt med trafiksignal eller vakt för att reglera trafiken på en eller två platser. 

Sprängningar

Vi kommer att behöva spränga och då blir det kortare stopp i trafiken. När det blir aktuellt kommer det skyltas utmed vägen. Sprängningar kommer främst att ske vardagar, klockan 10.00 och 14.10

Väg 77 mellan Uppsala länsgräns och trafikplats Ledinge är cirka 2,5 mil lång. Vägen förbinder Rimbo–Norrtälje med E4 och de inre delarna av Uppland och Bergslagen. På grund av brister i dagsläget vill vi förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på vägen och samtidigt minska miljöpåverkan. Vägen inom Stockholms län har låg standard och sett till vägkategorin låg hastighetsbegränsning. Syftet med projektet är att uppnå en god tillgänglighet och trafiksäkerhet för samtliga trafikantgrupper.

Vad händer i projektet?

Sedan flera år pågår planeringen av ombyggnaden av väg 77. Vi arbetar numera med två sträckor; Uppsala länsgräns–Eknäs och Eknäs–trafikplats Ledinge. Tidigare ingick en tredje sträcka fram till trafikplats Rösa men den är inte längre aktuell att bygga. Det beror på att vi har valt att bygga fram till trafikplats Ledinge där vi ansluter till E18. 

För sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs har vi en färdig vägplan som ligger till grund för ombyggnaden. Vi bygger om vägen i befintlig sträckning och hade byggstart hösten 2024. Ta gärna del av våra planer och handlingar.

Animerad film som visar hur vi bygger om vägen mellan Uppsala länsgräns och Eknäs.

Nyheter för sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs

Tidsplan för sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs

Vägplanen var utställd för granskning under perioden 9 september–12 oktober 2020. En tillkommande granskning gjordes under perioden 18 februari–21 mars 2021.

Den 22 februari 2020 blev vägplanen fastställd av Trafikverkets enhet Juridik och planprövning för fastställelse. Det är planprövning som beslutar om vägplanen är korrekt utformad och framtagen.

I mars blev vägplanen överklagad.

Vägplanen har fått laga kraft i slutet av september 2022. Regeringen avslår överklagandet i övrigt.

Vi planerar att ta fram bygghandlingar under 2023.

Vi är i byggskedet sedan slutet av september 2024.

Den 2 oktober genomförde vi ett öppet hus för närboende. Tack alla som kom på mötet!

Vi planerar att delöppna huvuddelen av projektet under slutet av 2026. Hela ombyggnaden mellan Uppsala länsgräns och Eknäs blir klar 2027.

Karta över sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs

Karta som visar sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs med en röd linje.

Vill du istället läsa om delsträckan mellan Eknäs och trafikplats Ledinge?

Frågor och svar

Vi bygger om vägen för att höja trafiksäkerheten. Väg 77 är inom Stockholms län olycksdrabbad och har låg vägstandard samt har även låg hastighetsbegränsning. Vissa sträckor är nedsatta till 50 km/tim. Gång- och cykeltrafiken är delvis separerad inom samhällena men i övrigt hänvisad till den smala vägbanan. 

Olycksstatistiken visar en olycka med personskador per månad de senaste tio åren på väg 77 mellan Eknäs och Rösa. Sammanlagt har en person omkommit och 147 människor skadats lindrigt eller allvarligt. Det behövs verkligen en ombyggnad för att skapa bättre tillgänglighet, framkomlighet och trafiksäkerhet för alla trafikanter längs väg 77.

Vi är i byggskedet för den första etappen, Länsgränsen till Eknäs, och planerar att delöppna huvuddelen av etappen under slutet av 2026. Hela etappen blir klar under 2027.

Byggstarten för den andra etappen, mellan Eknäs och Ledinge där vi nu arbetar med en vägplan, planeras tidigast 2028 men är såklart beroende av att den processen flyter på utan fler omtag och förändringar.

Budgeten för hela projektet (båda etapperna) är cirka 1200 MSEK.

Utanför tätorterna planerar vi att bygga vägen cirka 8 meter bred, med ett körfält i vardera riktning och med hastigheten 80 km/tim. Inom Gottröra blir vägen också breddad till 8 meter med vägrenar på 0,75 meter och en hastighet på 50 km/tim.

Att vi ökar vägens bredd till cirka 8,5 meter utanför tätorterna innebär förbättringar för alla trafikanter. Bredare vägrenar ger mer utrymme för cyklister.

På sträckan mellan Länsgränsen och Eknäs kommer busshållplatserna att rustas upp och tillgänglighetsanpassas med bland annat taktila (upphöjda) plattor.

Hur den planerade nya sträckan mellan Eknäs och Ledinge påverkar kollektivtrafiken är för tidigt att säga. Det kommer att bli tydligare längre fram i vägplaneprocessen och samrådas med ansvariga för kollektivtrafiken. Det kan exempelvis handla om vilka sträckor som trafikeras och om det blir nya eller förändrade busshållplatser.

Under lokaliseringsutredningen gjordes ett flertal inventeringar genom både sökningar i databaser och fältbesök för att bedöma konsekvenser av olika vägkorridorer. Till exempel har vi identifierat områden med förhöjda naturvärden, för generella biotopskydd, groddjur och fåglar, och tittat på viltolyckor och viltrörelser.

I det kommande arbetet med framtagning av en vägplan så fördjupas dessa inventeringar och analyser så att vi kan anpassa vägens sträckning och byggande till att medföra så liten påverkan som möjligt på naturmiljö och biologisk mångfald.

Under lokaliseringsutredningen gjordes även en kulturarvsanalys som gav en översiktlig karaktärisering av områdets kulturmiljö och kulturhistoriska innehåll, till exempel fornlämningar och hur bebyggelsen och markanvändningen utvecklats under landhöjningen. Den analysen kompletterades med en arkeologisk utredning för att identifiera eventuella tidigare okända fornlämningar i området, och allt detta material användes i framtagningen av korridorförslaget.

I det kommande vägplanearbetet fortsätter vi använda materialet för att se vägens påverkan på kulturmiljön, och de nyfunna fornlämningarna ska utredas.