Västernorrland Väg 953 Östgranvåg - Forsmo
Vi har förstärkt och upprustat vägsträckan mellan Östgranvåg och Forsmo för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten. Vägen som är ett utpekat viktigt stråk för näringslivet har haft brister i bärigheten.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Väg 953 går på södra sidan av Ångermanälven från Näsåker ner till Östgranvåg strax norr om Sollefteå och ansluter till väg 946. Väg 953 har haft brister i bärigheten under tjällossningsperioden då tunga fordon inte kunnat trafikera. Vi har identifierat tre avsnitt med potentiell risk för ras, skred och erosion, som vi har åtgärdat.
Vi har gjort åtgärder längs 10,4 kilometer mellan Östgranvåg och Forsmo. Vi har förstärkt vägen och ökat till bärighetsklass 4, BK4. Det innebär att fordon som väger upp till 74 ton nu kan trafikera vägen. VI har förbättrat vägens diken och lagt nya vägtrummor för att förbättra avvattningen. Åtgärderna har gjorts längs befintlig stäckning. För att förbättra framkomligheten har vi rätat ut två tvära kurvor, en norr om Faxälven och en vid Sandmon. Vägen har fått ny beläggning och linjemålning.
Läs mer om åtgärderna under Fördjupning.
Med upprustningen har framkomligheten och trafiksäkerheten förbättrats för dig som trafikant. Vägen kommer framför allt att vara bättre under tjällossningsperioden. Den ökade framkomligheten kommer att förkorta restiden för dig som trafikerar sträckan.
Fördjupning
Vägsträckans utformning är minst sagt varierad på de 10,4 kilometrarna mellan Östgranvåg och Forsmo. Från Sollefteåhållet är vägen belagd med oljegrus.
På sina håll är vägen mycket smal, vägbredden varierar mellan 7 meter och 3,5 meter. En breddning av vägen skulle bli mycket kostsam beroende på att den ligger på så kallade nipor, det vill säga höga älvbankar som består av sand och silt. Utgångspunkten är att behålla vägbredden, men vi ser över om det eventuellt behövs mötesplatser på de smalaste sträckorna.
Sträckan får ny belysning.
Vi har avsnitt längs sträckan med potentiell risk för ras, skred och erosion, så kallade
robustpunkter. Inom vägplanens avgränsningsområde har vi identifierat tre robustpunkter (ROP-punkter):
• Österås sektion 3/560, (ROP-punkt 47490)
• Sjöbodvallen sektion 4/560, (ROP-punkt 55890)
• Vid kurvrätningen i Sandmon sektion 9/125, (ROP-punkt 150279)
Åtgärder för ROP-punkter:
- ROP-punkt 47490 vid km 3/560 norr om Faxälven är belägen vid kurvrätningen.
Vid regn koncentreras vattnet och rinner på västra sidan av vägen för att korsa vägen, detta ger ett koncentrerat flöde av vatten som skär hål i bankslänten. Problemet byggs bort i och 48med kurvrätningen Sandmon. Åtgärder som inarbetats i väplanen är rätt dimensionering av dike och trumma för den mängden vatten som skall korsa vägen. Dike förstärks med erosionsskydd. - ROP-punkt 55890 vid sektion 4/560 i Sjöbodvallen ligger en lång äldre, rostig trumma därrisk för stalp föreligger vid inlopp. Om trumman sätts igen bildas en sjö av vatten vid inloppet på trumman. Detta vatten kan ge upphov till att banken/trumman rasar av trycket.Föreslaget alternativ är rensning av in- och utlopp, samt ny trumma.
- ROP-punkt 150279 vid km 9/125 vid kurvrätningen i Sandmon är tidigare åtgärdad på
grund av skred. Robusthetspunkten byggs bort i och med kurvrätningen dock läggs en ny trumma, in och utloppsdike rensas som ytterligare åtgärder för att säkerställa fungerandeavvattning.
Vårt mål är att använda oss av ingenjörsbiologi, det innebär att vi använder oss av växter som erosionsskydd för att återskapa en naturlig etablering av vägslänter där risk för ras finns.
Längs vägen finns flera områden med höga naturvärden. Den speciella miljön är en del av kulturarvet här i Norrland. Det unika landsakpet är självklar och viktig att bevara samtidigt som den innebär en utmaning för upprustningen av den gamla och slitna vägen.
Framtidstro på väg
Under 2022 – 2025 har den 10,4 kilometer långa vägsträckan mellan Östgranvåg och Forsmo rustats upp. Här kan du följa med på resan av den efterlängtade upprustningen med dess utmaningar i det unika landskapet med nipor, en hållbar och miljövänlig förstärkningsmetod som ska stå emot naturens krafter och en framtidstro hos de som bor och arbetar i området.
Ingenjörsbiologi - att bygga med naturen
Det har varit en utmaning att upprusta väg 953 mellan Östgranvåg och Forsmo eftersom den ligger på nipor, det vill säga höga älvbankar som består av sand och silt med potentiell risk för ras, skred och erosion. Längs vägen finns dessutom flera områden med höga naturvärden att ta hänsyn till.
Den speciella miljön är en del av kulturarvet här i Norrland. Det unika landskapet har varit viktig för oss att bevara därför har vi valt att jobba med ingenjörsbiologi för att förstärka slänterna längs vägen, en hållbar och miljövänlig metod.
I vägslänter där det finns risk för ras har vi valt att bygga med naturen, det innebär att vi har använt växter och naturbaserade lösningar istället för att använda sten och betong som byggmaterial. Trafikanterna möts av vackra slänter med lokala växter som smälter in i omgivningen.

Nyheter
Tidsplan
Här kommer du kunna följa vad som händer i projektet framöver för delsträckan Östgranvåg - Forsmo. Observera att tiderna är preliminära.
Avverkning av arbetsområde inför ombyggnation på väg 953 mellan Östgranvåg och Forsmo. Avverkningen är ett förberedande arbete inför ombyggnationen av vägen men också inför den ledningsflytt som genomförs under 2022/2023.
Vi planerar att påbörja ombyggnationen av väg 953 under september 2023.
Vi jobbar främst med att lägga nya trummor längs sträckan. Totalt lägger vi 20 trummor med planerad start söderifrån.
Begränsad framkomlighet förbi arbetsområdet. Ta det lugnt och visa hänsyn till våra vägarbetare.
Vi jobbar med att avverka och bygga upp en tryckbank som grund för den nya vägen där vi rätar ut kurvan i Sandmo.
Extra mycket byggtrafik kan förekomma vid transporter av massor till tryckbanken. Framkomligheten kan tidvis blir något begränsad förbi arbetsområdet. Ta det lugnt och visa hänsyn till våra vägarbetare.
Vi jobbar med att räta ut kurvorna i Sandmon och vid Faxälven. Vi utför även arbeten längs med vägen såsom dikning, täckdiken och lägger kanalisation för kommande belysning.
Extra mycket byggtrafik kan förekomma vid transporter av massor för uppbyggnaden av vägen där vi rätar ut kurvorna. Framkomligheten kan tidvis bli begränsad förbi arbetsområdet. Räkna med något längre restid, ta det lugnt och visa hänsyn till våra vägarbetare. Var uppmärksam på att trafikmiljön förändras allt eftersom arbetet fortskrider.
Vi planerar att göra åtgärder på själva vägbanan vilket innebär att det blir kraftigt begränsad framkomlighet längs sträckan då vi behöver samsas om vägytan. Det blir trångt längs hela sträckan när vi gör överbyggnadsåtgärder och lägger ny asfalt.
Ta det lugnt och visa hänsyn till våra vägarbetare. Räkna med extra lång restid och var uppmärksam på att trafikmiljön förändras allt eftersom arbetet fortskrider.
Vi beräknar att vägen är klar under oktober 2025.
Dokument
-
Dokument för projektet
Här finns möjlighet att läsa och ladda hem dokument för Östgranvåg- Forsmo