Arbetet med Norrbotniabanans järnvägsplaner i Piteå kommun tar fart
Nu tas nästa stora steg i arbetet med Norrbotniabanan genom Piteå kommun. Med alla kontrakt för järnvägsplanerna på plats kan planeringen intensifieras för att möjliggöra framtidens snabbare och mer hållbara resor.
I Piteå kommun är det tre järnvägsplaner som ska tas fram. Dessa är uppdelade på en del norr om Piteå, en central del, och en del söder om Piteå. Totalt är det fem mil järnväg som ska projekteras. Men bygget av Norrbotniabanan kommer också innebära att många vägar behöver byggas om då alla passager mot järnvägen ska vara planskilda.
– För Piteå kommun är det dels många mil i obruten terräng, men vi ska också passera Pitsund, Pite havsbad, genom centrala Piteå samt Kopparnäs och Norrfjärden, vilket blir utmanande passager, förklarar Pär Fleuron, projektledare.
Under 2025 och 2026 kommer vi göra linjestudier och slå fast var järnvägen ska gå inom korridoren. Det vi arbetar för i dagsläget är att kunna möjliggöra en byggstart innan 2033 mellan Skellefteå-Luleå.
– Arbetet kommer att intensifieras nu under de kommande åren. Att vi nu kommer igång med linjestudier och så småningom val av linje är förstås ett viktigt steg som lägger grunden för kommande byggnation, säger Pär.
Under kommande år kommer vi anordna ett antal samråd och ha en dialog kring alternativa lösningar för att slutgiltigt slå fast hur Norrbotniabanans dragning i hela Piteå kommun ska se ut. Närmast i tid kommer ett samråd kring den centrala sträckningen att hållas under första halvan av 2025. Här kommer också allmänheten och särskilt berörda att få tycka till och lämna synpunkter under processen.
Var i Piteå kommer Norrbotniabanan att gå?
I länkarna nedan kan du se var korridoren genom Piteå kommun går. Det är någonstans inom den som järnvägen ska gå.