
Millimeterprecision när vi förbereder för Norrbotniabanan i Sävar
Nu startar ett arbete som sällan syns – men som är avgörande för att järnvägen hamnar exakt rätt. I Sävar börjar arbetet med att anlägga mätpunkter, som fungerar som ryggrad för den fortsatta byggnationen.
Innan rälsen kan läggas, broar byggas eller kontaktledningar sättas upp krävs det en noggrann förberedelse – på millimeternivå. Det handlar om att bygga upp ett så kallat stomnät med mätpunkter, som gör det möjligt att linjera spårlinjen genom Sävar med angränsande sträckor.
– Mätpunkterna är vårt facit. Det är tack vare dem vi kan bygga järnvägen exakt där den ska ligga, säger Lotta Johansson Jänkänpää, projektledare för delsträckan genom Sävar.
Mätpunkterna består av olika typer av markeringar, järnrör som slås ner i marken eller en ståldubb som borras ner i berg. Punkterna placeras som par med ungefär tre kilometers mellanrum och ett inbördes avstånd av cirka 500 meter. Dessa binds ihop genom att man mäter in punkterna med satellitbaserade navigationssystem, totalstation och avvägningsinstrument. Allt för att få en så exakt positionering som möjligt.
Röjer skog för att få fri sikt
För att kunna mäta korrekt behöver vissa ytor röjas från träd och sly. Det gäller både i järnvägens tänkta sträckning och på intilliggande områden där tillfälliga nyttjanderätter finns.
– Vi behöver fri sikt både mellan mätpunkterna och upp mot satelliterna. Därför behöver vi ta ner en del skog, säger Lotta Johansson Jänkänpää.
Arbetet med att anlägga mätpunkterna i Sävar planeras att starta så snart marken är fri från snö – preliminärt under april eller maj.