
Nu startar omfattande rälsläggning för Norrbotniabanan
Nu börjar rälsen levereras och det innebär att spårläggningen på sträckan Umeå-Dåva snart tar fart. Det blir en ovanlig byggmetod för spårläggning, och ett oerhört intensivt arbete med att lägga räls i tunneln.
Istället för att successivt bygga rälsen från befintligt spår kommer arbetet att ske på båda sidor om tunneln samtidigt. Detta för att komprimera byggtiden så mycket som möjligt. När tunneln är klar väntar ett intensivt skede för att anlägga räls, kablar, kanalisation, kontaktledningar, teknikhus och allt annat som krävs för att tågen ska kunna börja trafikera sträckan.
– Eftersom att tunneln ännu inte står klar, behöver vi starta rälsläggningen på båda sidorna om tunneln för att hålla tidplan. När vi sedan får tillgång till den startar ett intensivt arbete för att få rälsen på plats även inne i tunneln, säger Joacim Svahn, projektledare.
Flexibla räler skapar anpassningsbart spår
För att möjliggöra att bygga från flera håll samtidigt kommer rälerna att vara kortare än vanligt. De svetsas samman på plats med en brännsvetsmaskin och bildar sedan långa, sammanhållna räler.
– I stället för den vanliga långrälsen på 420 meter används 40 meter långa sektioner som sammanfogas på plats. Det är ett annorlunda och utmanande arbetssätt, men det ger oss en väl fungerande och hållbar järnväg, förklarar Joachim.
Trots att rälsen är av högkvalitativt stål är den förvånansvärt rörlig innan den är fastsatt. Det gör att den lätt kan vinklas och anpassas efter järnvägens riktning. När spåren väl är lagda svetsas de samman och fästs i sliprarna för att klara den tunga belastningen från tågtrafiken.

Noggrant förarbete innan spårläggning
För att skapa en stabil grund börjar däremot arbetet med att lägga ut ett 80 cm tjockt lager av bergkross, som sedan toppas med makadam. Därefter läggs slipers och räler på plats.
– Vi brukar säga att vi är ett litet markprojekt också. Förstås är förarbetet avgörande för att järnvägen ska bli stabil och hållbar. Just dessa arbeten kan det hända att man märker av om man vistas i området, eftersom det innefattar en del marktransporter, säger Joachim.