Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg Entreprenör klar för Nyköping Bibana
Den 11 mars tecknade vi kontrakt för totalentreprenad i strategisk partnering (uppdelad i tre faser; samverkan, projektering och produktion) avseende Nyköping Bibana.

Detta är såklart en stor milstolpe för projektet, vi ser fram emot att påbörja vår samverkansfas med entreprenören och tillsammans arbeta vidare med framtagande av gemensamma processer, rutiner med mera inför kommande faser, säger Daniel Hildén, projektchef för Nyköping bibana.
Vad händer nu?
Byggstart för de stora arbetena är planerat till 2027. Fram tills dess ligger fokus på samverkan med entreprenör, projektering och planering samt förberedande arbeten.
Kort om entreprenaden
Nyköping Bibana är en del av Ostlänken och kommer fungera som en anslutning mellan Nyköpings resecentrum och Skavsta resecentrum med Ostlänkens huvudbana. Delsträckan är därmed uppdelad i två delar, den västra respektive östra delen om Nyköpings resecentrum och är ca 8 km lång.
Hela den västra sträckan kommer att byggas som dubbelspår medan den östra i huvudsak utgörs av enkelspår. Delar av den östra sträckan består av befintlig bana som ska renoveras.
Längs bibanan kommer det byggas tre järnvägsbroar, en faunabro och en gång- och cykelbro. Gång- och cykelbron möjliggör en säkrare passage över järnvägen till friluftsområdet Ekensberg.