Säkerhet på fyrhjuling, mopedbil, traktor och motorredskap
Fyrhjulingar
Vid årsskiftet 2024/2025 fanns det cirka 240 000 registrerade fyrhjulingar och antalet ökar. Årligen omkommer ett tiotal personer på fyrhjulingar. Merparten, cirka sju personer, omkommer på väg.
Årligen skadas cirka 70 personer allvarligt eller måttligt i vägtrafikolyckor. Nio av tio omkommer i singelolyckor på det enskilda vägnätet och sju av tio var påverkade av alkohol. Sju av tio omkom i en olycka där fyrhjulingen välte (lika stor andel välte på respektive vid sidan av väg). Minst fyra av tio av de omkomna har fått fordonet över sig någon gång under olycksförloppet. Tre av tio omkomna återfanns under fyrhjulingen. Vid dessa olyckor kan en störtbåge skapa nödvändigt överlevnadsutrymme. Fyra av tio omkom på grund av huvudskada, hjälmanvändningen är låg i samband med dödsolyckor.
Råd till dig som ska köpa och köra en fyrhjuling:
- Var medveten om vältrisken. En ”side by side” har lägre vältrisk än en vanlig fyrhjuling. Använd fyrhjulingar med störtbåge.
- Var nykter och förhindra andra som är onyktra att köra fyrhjulingar
- Använd alltid hjälm och andra skydd som t ex handskar och stövlar
- Sätt dig in i kraven för att använda just det fordonet du är intresserad av (Se Transportstyrelsens hemsida) Det är t ex inte tillåtet att köra terränghjulingar på allmänna vägar
- Var restriktiv vid utlåning till ovana förare
- Låt inte barn köra fyrhjulingar
A-traktorer
Sedan 2019 har antalet A-traktorer mer än fördubblats men ökningstakten har avtagit. Vid årsskiftet 2024/25 fanns ca 59 000 A- eller EPA-traktorer registrerade i Sverige. EPA- och A-traktorer bygger på en personbilskonstruktion och är därför säkrare än en mopedbil, särskilt om man är bältad.
Relativt få omkommer och skadas i olyckor med EPA- eller A-traktorer. Under perioden 2020-2024 omkom i genomsnitt 1,6 personer per år i vägtrafiken och ca 40 skadats allvarligt eller måttligt. Antalet skadade har dock ökat över tid i samband med att antalet A-traktorer har ökat. De flesta som skadas och omkommer är barn.
Trimning behöver förhindras. Införandet av elektronisk hastighetsregulator 2020 har medfört en ökning av A-traktorer på vägarna. En fördel med att det blir enklare att reglera hastigheten elektroniskt i stället för mekaniskt är att det blir möjligt att bygga om modernare bilar som är både säkrare och har mindre miljöpåverkan. A-traktorerna har dock blivit lättare att trimma.
Råd till dig som ska köpa och köra en EPA- eller A-traktor:
- Använd alltid bilbälte
- Ta inte med fler passagerare än att de också kan vara bältade
- Trimma inte och hjälp inte till att trimma
- Se till att LGF-skylten är väl synlig
- Var mycket försiktig om du kör i blandtrafik med fordon med högre hastigheter
- Visa hänsyn till andra trafikanter. Om det är möjligt, släpp fram fordon med högre hastighet
Mopedbilar
Sedan 2017 har antalet mopedbilar nästan fördubblats men ökningstakten har stannat av fr o m 2022. Vid årsskiftet 2024/25 fanns ca 17 000 registerade mopedbilar registrerade i Sverige. Jämförelsevis fanns då ca 59 000 A- eller EPA-traktorer.
Mycket få omkommer och skadas i olyckor med mopedbilar. Under perioden 2020-2024 omkom i genomsnitt 0,2 personer per år i vägtrafiken och ca 10 skadats allvarligt eller måttligt. De flesta som skadas och omkommer är barn.
Mopedbilar har mycket sämre säkerhet än personbilar. Priset på en mopedbil motsvarar en vanlig bil, i de lägre prisklasserna, men mopedbilen har avsevärt mycket sämre säkerhet än en personbil. Personbilarna har säkerhetsutrustning som bilbälten med bältespåminnare, krockkuddar, stabil kaross, antisladdsystem med mera.
Om en mopedbil används i stället för en personbil, är det säkerhetsmässigt en klar försämring. En moped med fyra hjul ger bättre stabilitet än en med två, så om mopedbilen ersätter en moped är det en förbättring av säkerheten.
Mopedbilar bygger inte på en personbilskonstruktion och är därför mindre säkra vid kollisioner än EPA- och A-traktorer. Euro NCAP har krockprovat åtta mopedbilar (inklusive modeller i mc-utförande). Trots att man testar i lägre hastighet än för personbilar, har ingen fått mer än två stjärnor av fem möjliga.
Råd till dig som ska köpa och använda en mopedbil:
- Använd alltid bilbälte samt vinterdäck på vintern
- Ta inte med fler passagerare än att de också kan vara bältade
- Se till att LGF-skylten är väl synlig
- Var medveten om att mopedbilen har betydligt sämre säkerhet än en personbil
- Var mycket försiktig om du kör mopedbil i blandtrafik med fordon med högre hastigheter. Kör helst på vägar med hastighetsgräns 40 km/tim eller lägre
- Visa hänsyn till andra trafikanter. Om det är möjligt, släpp fram fordon med högre hastighet
Råd till övriga trafikanter:
- Visa hänsyn till de fordon som har lägre hastighet. Håll avstånd och kör endast om där det är lämpligt
Gemensam inriktning för säker användning av dessa fordon
Trafikverket har, tillsammans med 17 andra aktörer, skapat en gemensam inriktning för säker användning av fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap. Syftet är att systematisera och samordna säkerhetsarbetet. De prioriterade områdena som har tagits fram i denna inriktning förväntas ha effekt på omkomna och skadade vid körning både på väg och i terräng.
-
Säker användning av fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap - gemensam inriktning 2020 (pdf, Trafikverkets publikationsdatabas)
Syftet med inriktningen är att systematisera och samordna säkerhetsarbetet inom området.