Logga in
Logga in

Säkerhet på fyrhjuling, mopedbil, traktor och motorredskap

Tillsammans med 17 andra aktörer har Trafikverket skapat en gemensam inriktning för säker användning av fyrhjulingar och mopedbilar, traktorer och motorredskap.

Varje år omkommer cirka tio personer i vägtrafiken i olyckor med fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap. Antalet omkomna per år dubbleras om man räknar in de som omkommer vid körning vid sidan av vägen och de som omkommer i kollision med dessa fordon.

Intresset för fyrhjulingar, A-traktorer och mopedbilar ökar

Vid årsskiftet 2021–2022 fanns det nästan 240 000 registrerade fyrhjulingar. 2018 fanns det cirka 190 000. Årligen omkommer sex till sju personer på fyrhjulingar i vägtrafikolyckor.

Även intresset för A-traktorer ökar. Vid årsskiftet 2021–2022 fanns det cirka 45 000 registrerade EPA- och A-traktorer. Totala antalet registrerade A-traktorer har fördubblats sedan 2018. Relativt få omkommer i olyckor med EPA- eller A-traktorer, men antalet polisrapporterade skadade har ökat.

Antalet mopedbilar på vägarna har också ökat. Vid årsskiftet 2021–2022 fanns det cirka 17 000 registrerade mopedbilar. 2018 fanns det cirka 12 000. Relativt få omkommer i olyckor med mopedbilar, men antalet polisrapporterade skadade har ökat. 

Gemensam inriktning för säker användning av dessa fordon

Trafikverket har, tillsammans med 17 andra aktörer, skapat en gemensam inriktning för säker användning av fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap. Syftet är att systematisera och samordna säkerhetsarbetet. De prioriterade områdena som har tagits fram i denna inriktning förväntas ha effekt på omkomna och skadade vid körning både på väg och i terräng.

Prioriterade områden

De prioriterade insatsområdena för fyrhjulingar är:

  • ökad användning av hjälm
  • ökad användning av störtbåge
  • ökad användning av alkolås
  • minskad användning av terränghjulingar på allmänna vägar
  • minskad användning av fyrhjulingar av barn
  • förbättrad information och ökad utbildning i riskmedvetenhet och säker körning.

De prioriterade insatsområdena för mopedbilar är:

  • ökad bältesanvändning
  • förbättrad fordonssäkerhet
  • information.

De prioriterade insatsområdena för mopedbilar är:

  • ökad bältesanvändning
  • förbättrad fordonssäkerhet
  • förbättrad information.

Trafikverket följer årligen upp utvecklingen och ambitionerna i den gemensamma inriktningen.

Fordon som ingår i inriktningen

Den gemensamma inriktningen för säker användning av fyrhjulingar och mopedbilar omfattar:

  • fyrhjulingar
    • registrerade som terränghjulingar
    • registrerade som motorcykel
    • registrerade som traktor (A och B, under 600 kg)
  • mopedbilar
  • EPA- och A-traktorer (ombyggda bilar till traktorer)
  • traktor (A och B) och motorredskap (klass 1 och 2).