
Häggvik station, sydlig entré Spadtag för nya stationsentrén vid Häggvik
Bygget av den nya södra entrén till Häggviks pendeltågsstation är igång. På tisdagen den 4 mars tog vi tillsammans med Region Stockholm och Sollentuna kommun det första gemensamma spadtaget.
Sommaren 2027 beräknas de första resenärerna kunna komma upp till plattformen via den nya sydliga entrén till Häggviks station. På sikt blir Södra Häggvik en del av den centrala stadskärnan i Sollentuna med plats för bostäder, handel, service och kontor intill E4 Förbifart Stockholm och utbyggd kollektivtrafik.
För att det även i framtiden ska vara enkelt och smidigt att resa kollektivt från Häggviks pendeltågstation, bygger vi en ny entré i södra delen av perrongen. Att underlätta kollektivt resande avlastar vägnätet men är även ett miljöförbättringsprojekt då tågen drivs av el, säger Arne Nilsson, projektledare för Trafikverket.
Trafikpåverkan under byggtiden
Under de drygt två år det tar att bygga den nya stationsentrén kommer gång- och cykelvägen under järnvägen söder om perrongen att vara stängd. Fotgängare och cyklister hänvisas under tiden att ta andra vägar.
Under två perioder sommaren 2025 och 2026 kommer dessutom pendeltågstrafiken förbi Häggvik att vara avstängd. Under dessa perioder kommer SL att sätta in ersättningstrafik.
Nära och bra samarbete
Att möjliggöra stationen är något som kräver samarbete i alla dess former. Trafikverket är huvudbeställare och samarbetar med Sollentuna kommun, SEOM och trafikförvaltningen inom Region Stockholm för genomförandet.
Utöver en ny entré bygger Trafikverket ett stationshus. Sollentuna kommun anlägger anslutande ytor med gång- och cykelvägar och Region Stockholm inreder stationen med olika funktioner.
Så kommer du att påverkas
När vi bygger i tättbefolkat område går det inte att undvika att vi syns och hörs. Men vi gör allt vi kan för att minska störningarna. Du kan periodvis komma att påverkas av byggbuller och transporter, men vi informerar alltid i förväg om våra planerade arbeten.